La “Commedia dell'arte” arriba al Teatre Municipal de Silla
La Jove Companyia d'Entrenament Actoral porta “Tartuf” de Molière a l'escenari local en la seua primera temporada de representacions
En la obra convergiran “la netedat, la síntesi, la gestualitat i, sobre tot, el treball corporal i vocal”
El teatre municipal de Silla rep esta nit un espectacle diferent, atractiu, una posada en escena de la Jove Companyia d'Entrenament Actoral (JCEA), que interpretarà a les 22.30 la coneguda obra “Tartuf” de Molière, amb la intenció clara de deixar bocabadats els assistents.
Sota la direcció de Ramón Moreno, director de l'Escola Municipal de Teatre de Silla i professor d'interpretació en l'Escola Superior d'Art Dramàtic de València, el també denominat “Teatre de l'Abast” arriba a l'escenari local amb una complicada interpretació que tracta d'apropar al text la dramatúrgia contemporània i el treball físic. De la mà de Moreno coneguem més a prop la essència d'aquesta companyia, i també escola, de teatre.
La JCEA naix fa ara set mesos, el passat mes d'octubre, i sorgeix de la convivència entre professors i joves actors, del desig de fer nàixer un nou projecte conjunt d'entrenament actoral. La companyia està formada per l'equip directiu, els professors especialistes en les disciplines específiques que es treballen i els setze actors i actrius principals, a més de tres actors convidats.
La col·laboració directa amb l'Escola Municipal de Teatre de Silla (guardonada en 2004 amb el Porrot d'Honor a l'activitat cívica) els proporciona, entre altres coses, material per poder treballar i, a més, també reben el suport de l'Escola Superior d'Art Dramàtic, la qual els cedeix espais (aules) de treball.
La companyia teatral és una associació “sense ànim de lucre ni objectius mercantils o comercials”, en la qual tots els beneficis són destinats a mantindre el seu funcionament i el seus projectes. El “Teatre de l'Abast” pretén, no només quedar-se en un projecte pressent i amb objectius clarament diferenciats, sinó arribar a tindre aspiracions futures i garantir la continuïtat, arribar a ser un espai on els joves actors, llicenciats o graduats de l'Escola Superior d'Art Dramàtic de la ciutat puguen prorrogar la seua formació i especialització que, en paraules de Moreno: “en gran part, desapareix quan finalitzen els seus estudis”.
La JCEA és, també, una mena de plataforma per donar a conèixer el talent i les habilitats d'aquests joves professionals. Professionals entre els vint i els trenta anys que formen part del projecte gaudint d'una espècie de beca que atorguen els mateixos components del projecte (professors, creadors i entitats), partint de la gratuïtat de les classes impartides.
Un dels pilars bàsics d'aquesta companyia teatral, que aquesta mateixa nit farà gaudir els ciutadans de Silla, és la definició dels seus actors com “actors de teatre físic”. Açò comporta un “compromís energètic i vital on l'exigència i la disciplina són la màxima, una preparació semblant a la preparació dels esportistes d'elit”.
L'objectiu principal de la JCEA és la especialització dels seus actors i actrius en una sèrie de disciplines que engloben: des de la improvisació, la percussió corporal i la rítmica, fins al cant, la veu, l'acrobàcia o el mim corporal, passant per la dansa contemporània, la dansa butoh, el tai-txi, la manipulació de titelles i objectes... entre d'altres. Moreno explica que “hem traçat un mapa d'entrenament multidisciplinari amb el qual volem conviure pensant en el nostre futur i que ens oriente en un art, l'escènic, on tan difícil és atrapar el moment i on només s'escriu en la memòria dels que compartim aquestes il·lusions, els creadors que ho fem i el públic que és l'objectiu del nostre treball”.
Tot açò, sense oblidar que la formació pedagògica dels alumnes és un altre dels objectius, “per la qual cosa les sessions que es consideren necessàries són gravades en vídeo, quedant tot el material a disposició de qualsevol membre de la companyia”.
A més, a la JCEA, les classes i els assajos tenen caràcter de “portes obertes”, pel que tant els actors, com els professors, els col·laboradors i els patrocinadors poden assistir-hi lliurement en el moment que ho desitgen.
La base artística del Teatre de l'Abast són tres espectacles ja clàssics: “Tartuf” de Molière, “L'ànima bona de Sezuan” de Bertolt Brecht i “Ubú rey” de Alfred Jarry. Aquests, a més de ser fonamentalment el repertori interpretatiu, són emprats com l'eix principal per treballar les disciplines donades en les classes.
“Tartuf” a Silla
C.M.“Tartuf” és la primera obra posada en escena per la companyia. Després de la seua estrena a principis del mes de març, arriba a Silla, un dels quinze escenaris als que, fins al mes de maig, es pujaran els actors i actrius que, fins el moment, formen part d'aquest nou i compromès projecte.
Doncs, serà “Tartuf” esta nit l'encarregat de fer arribar al teatre municipal l'esperit de la JCEA, una aposta on “convergeixen la netedat, la síntesi, la gestualitat i, sobre tot, el treball corporal i vocal”. Han convertit una obra clàssica en un espectacle renovat i divertit, molt pròxim al públic en codi de “Commedia dell'arte”, gènere còmic nascut a Itàlia al segle XVI. No desvetllem en aquestes línies la sinopsi, només senyalem la mitja màscara que els actors i actrius porten a la cara, mitges disfresses amb les quals interpreten una sèrie de personatges tipificats i determinats que han fet dels intèrprets uns autèntics especialistes.
Amb “Tartuf”, la JCEA dóna el tret de sortida a un projecte de present i de futur que, en el seu primer any de vida, aspira a convertir-se en una fundació compromesa amb l'espectacle i el talent dels seus propis actors.