Opinió

la. columna. digital

Marià Marín, Gremi Llibreters

Raons digitals

Hi ha raons digitals per a l'entusiasme i n'hi ha per estar a l'aguait. N'hi ha de ben poètiques i n'hi ha de més aviat marquetinianes. Hi ha un munt de raons digitals per a prendre decisions després de reflexionar-hi. Vet aquí una tria de sis raons d'actualitat:

1. Fuita Fiscal. La Confederació Espanyola de Gremis i Associacions de Llibreries acaba de denunciar Amazon per vulnerar la Llei de la Lectura, el Llibre i les Biblioteques. L'empresa és coneguda per aplicar pràctiques comercials esquives de la legalitat en aprofitar l'activitat comercial en un territori i la inscripció de la seu social en un altre, cosa que suposa la no recaptació de determinats impostos.

2. Més Fuites. El llibre s'acosta a la música. Si en una enquesta a universitaris sobre consum de música cap dels enquestats havia pagat mai pels milers de cançons que emmagatzema, ara resulta que més de la meitat de les descàrregues de llibres digitals són il·legals. Un retrat social ben galdós.

3. Tancar el cercle a l'engròs. Un exemple de feina ben feta, de relligar la cadena de servei amb el client final, ens ve d'Amazon, que acaba de comprar Goodreads, xarxa social amb 16.000.000 de lectors i 30.000 clubs de lectura. No n'hi ha prou amb fabricar un producte i col·locar-lo en el mercat, amb propaganda. Cal un pas més decidit: integrar el lector a la cadena de valor des de l'experiència i facilitar-li l'instrument de lectura. La clau: servei i ben prestat.

4. Reticents guanyats. La Galera fa 50 anys creixent en temps de crisi i té mèrit que ho faci en un target rebec, el dels adolescents, gràcies a una de les dèries d'aquest col·lectiu, a un dels seus braços biònics de comunicació: les xarxes socials. Adaptació als usos i costums per extreure profit de l'enemic aparent, fent de la lectura una experiència compartida, amb clients partícips des de la interactivitat.

5. Acréixer allò petit. Minoritària, la poesia se serveix com mai d'internet per a difondre's. Si la gent que va penjar un poema a internet el Dia Mundial de la Poesia compra avui un llibre, trencarem estocs. Setmana de Poesia de Barcelona amb blogs de crítics i actes plens. Hi ha més públic que lectors? Potser alguna cosa d'interès se'ns escapa als despatxos de màrqueting editorial i als taulells de les llibreries.

6. Folgueroles, setmana vinent: Mercat de Llibre Vell de Poesia. El Patronat fa present allò antic en la modernor més rabent des que envia el poema del mes de Mossèn Cinto via mail: és la Raó del M'enamora el Vell i m'exalta el Nou (capgirant el vers foixià). I és que per a la majoria de fires de llibre, com ho és per als anunciants, les xarxes socials ja són el primer mitjà de difusió, comunicació i publicitat.

Ens volem carregats de raons digitals per a expandir la creativitat, la comercialització i la difusió de la lectura.

Liber- drac
Liberdrac patrocina la Columna Digital. L'actualitat creativa, de lectura i de les llibreries vista amb ulleres digitals.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.