Cinema Estrena

ESTRENA

Bernat Salvà

Film amb mula i sense director

Deia Enrique González Macho fa un any, arran de l'estrena a Màlaga de Miel de flores, que no és cert que s'hagi abusat de la Guerra Civil al cinema espanyol. “Només es roden 1,2 pel·lícules a l'any sobre aquest tema”, assegurava el productor i president de l'Acadèmia del Cinema Espanyol. Potser té raó, però el que es diu oblidat, no ho està el tema, i La mula hi torna ara (i també va anar al Festival de Màlaga) amb una història i un gènere que resulten més originals que altres acostaments recents: una comèdia protagonitzada per un soldat i la seva peculiar relació amb una mula que ell mateix cuida.

Adaptació de la novel·la homònima de Juan Eslava Galán, es tracta d'una història basada en fets reals, com explica el mateix escriptor en els papers promocionals del film: “Perquè no volia que les vivències del meu pare es perdessin amb la seva mort, vaig escriure la novel·la La mula, que recull la singular empresa en la qual es va embarcar quan era caporal acemilero en la guerra: la de salvar una mula que, arribada la pau, servís per aixecar la seva casa i el seu futur.”

Interpretat per Mario Casas en un treball notable, que l'ha obligat a treballar l'accent del poble de Jaén d'on prové el personatge, el protagonista estableix una curiosa relació amb una mula blanca que es troba en terra de ningú, i que el preocupa més que com va la guerra. Amb un to de comèdia que sap fer somriure l'espectador sense estalviar-li la cruesa i violència de la guerra, el film narra les seves vivències al front, el seu festeig a una noia del poble del costat (María Valverde), l'amistat amb els companys de lluita, l'escassa implicació ideològica dels soldats, reclutats a la força i preocupats per sobreviure...

Director anònim

La mula parla d'una guerra i, curiosament, ha viscut també un conflicte intern durant el seu rodatge i postproducció que ha acabat als tribunals: el nom del director no apareix als crèdits, i un dels coguionistes és anònim. En realitat, fins quatre dies abans d'acabar el rodatge, va ser dirigida pel britànic Michael Radford, conegut per pel·lícules notables com El cartero... y Pablo Neruda o El mercader de Venecia, amb Al Pacino. Però quatre dies abans d'acabar el rodatge el va abandonar. Segons el cineasta, la productora espanyola, Alejandra Frade, es va negar a firmar els documents necessaris per cobrar els ajuts dels governs britànic i irlandès. Frade, però, va guanyar el judici i tots els recursos posteriors, i ha acabat estrenant la pel·lícula, amb presentació a Màlaga inclosa. El film també va estar paralitzat dos anys per l'ICAA, per qüestions legals.

El cas és que el film arriba avui als cinemes, i segons Juan Eslava Galán, coguionista i autor de la novel·la, “ha plasmat perfectament” el que era el seu pare. “És molt fidel a la meva història”, conclou.

Polivalent
Mario Casas mostra de nou la seva versatilitat: protagonitza una comèdia un any després de fer de policia al thriller Grupo 7.
La mula
Direcció: Anònim Interpretació: Mario Casas, María Valverde, Secun de la Rosa, Chiqui Maya Gènere: Comèdia dramàtica País: Espanya, 2013


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
La mula

«La mula»

Gènere: Drama romàntic
Direcció: Michael Radford.
Intèrprets: Mario Casas, María Valverde.
Valoració crítica: [ep] [ep] [ep] [eb]

Publicat a