PORT. FRANC
jaume vidal
Amants de la creació
Vivim en l'era –o potser, microera– Verkami, la plataforma de micromecenatge. Primer va ser la música, però ara els projectes artístics han trobat una bona forma de finançament que aprofita que encara hi ha qui estima l'art per l'art
El món de la creació no para de pensar per on pot anar la pervivència de l'art pel que fa a la mínima capacitat d'endegar projectes artístics o de produir obra. Aquest problema és comú a tots els àmbits creatius. Una imaginativa solució ha estat la posada en marxa del projecte Verkami de micromecenatge a través d'internet. Una idea que va néixer a Mataró, de la iniciativa privada d'un pare i dos fills: en Joan, l'Adrià i en Jonàs Sala, un biòleg, un historiador de l'art i un físic. Units, com diuen ells, “per la passió per la creativitat, l'art i la investigació. I poder ajudar a fer realitat petites manifestacions d'allò que més estimem, del que ens (com)mou”. És a dir promoure l'art des de l'estimació a l'art. Inicialment, els projectes musicals van copar les comandes d'ajut, però cada cop són més els projectes artístics que demanen suport a la xarxa. L'actual exposició de Perico Pastor a la galeria Anquin's de Reus n'és un exemple.
Els diners que s'obtinguin per la mostra Revisitar Fortuny aniran destinats a l'edició d'una litografia de Pastor, que els mecenes podran adquirir a un preu especial. Segons la quantitat també s'obtindrà de franc catàlegs i postals signades o una visita guiada amb l'artista.
Les iniciatives de Verkami són també institucionals. No fa gaire, l'Ajuntament de Barcelona posava en marxa una campanya per restaurar les pintures murals de la capella de Sant Miquel del monestir de Pedralbes. Aquestes pintures són un referent mundial per a l'estudi i el gaudi de la pintura medieval. L'obra s'atribueix al taller de Ferrer Bassa i es conserva gairebé completa i intacta malgrat que hagin transcorregut prop de 700 anys des de la seva execució. En aquest projecte s'han obtingut 30.875 euros de 25.000 que es demanaven.
La Porta, organitzadora al llarg de diverses temporades de les Nits Salvatges, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, va aconseguir que les performances fetes en un quadrilàter blanc trobessin una fixació perpètua amb l'edició d'un llibre i 3 DVD. Van aconseguir 3.150 euros de 3.000 que en demanaven.
Però no tot són èxits. Alguns del fracassos demostren que els mecenes solen tenir criteri a l'hora de donar suport a iniciatives. MileniumUno, un projecte que es venia com a artístic, consistent en “una càpsula del temps enterrada amb un milió de vídeos”, només va aconseguir 62 euros de 12.000 que en demanava. Quan un projecte no assoleix el seu objectiu, no rep cap quantitat. Transformar en obra gràfica un dibuix de Pascal Comelade tampoc va reeixir.
Una altra proposta
El cinema documental relacionat amb l'art pot ser una altra de les propostes. Així ho van pensar els responsables de Reconèixer Borrell, un viatge per la trajectòria artística del pintor Alfons Borrell. Es necessitaven 5.000 euros per a la fase d'edició i se'n van obtenir 5.085.
A Verkami també es detecta com els micromecenes saben distingir la boutade del projecte singular. Jordi Abelló va obtenir 1.350 euros dels 1.000 que demanava pel projecte Bank, una sèrie de pintures sobre el món de la banca i dels banquers. El projecte consisteix a rodar un vídeo amb voltors salvatges de Nonasp, als quals l'artista oferirà els seus retrats pintats per a l'ocasió perquè hi interactuïn. En vista de la poca presència de mecenes, els micromecenes prenen el relleu.