Llibres

poesia

D. Sam Abrams

“Tot és arqueologia”

L'obra poètica d'Enric Sòria va dibuixant una línia ascendent, perquè cada cop assoleix cotes més altes de memorabilitat i excel·lència. Arqueologia, el seu darrer poemari, és un llibre que només es pot qualificar de brillant. Per una altra banda, caldria tenir en compte que la poesia de Sòria no és una producció aïllada sinó que té una relació significativa amb els altres dos gèneres que habitualment conrea l'autor, el dietarisme i l'assaig literari.

“Tot és arqueologia”, afirma categòricament Sòria al vers vuitanta-set de Museu, possiblement el poema més extraordinari del recull. Aquesta declaració ens remet al títol i ens dóna dues claus de lectura per entendre el conjunt:  la contundència i la subtilesa, i la tensió enriquidora que es produeix entre tots dos extrems. El títol del llibre encarna els dos valors. Aquell sol mot té força, però al mateix temps oculta dos sentits diferents, que ens acaben explicant l'estructuració general del llibre en dues parts.  

Arqueologia vol dir, en primera instància, “l'estudi dels antics” i, paral·lelament, és la disciplina que estudia l'activitat humana en el passat. Sòria interpreta l'estudi dels mestres antics i l'estudi de la condició humana, a través d'un examen del seu passat convertit en objecte d'investigació i exploració.  Així, Museu, la primera part del llibre, amb vint-i-dos poemes, és un tribut a l'art, la tradició i els mestres, de la Bíblia a Flaubert.  

Aquest museu sorià no és pas una casa morta. Es tracta d'una sèrie àgil i viva de poemes breus, incisius i conceptuals, a l'estil de l'epigrama, que ens provoca amb les seves reflexions lapidàries sobre la vida, la realitat, el somni, la mort, l'efímer, la natura, la cultura, el cant primigeni, la llengua i l'expressivitat, l'absència de Déu... i tot des d'una òptica que hàbilment barreja escepticisme –temperat per un cert grau d'estoïcisme– i un sentit fi de la ironia i el joc.

A la segona part del llibre, Llàntia votiva, un cicle únic de dinou composicions, els poemes s'allarguen, es personalitzen, s'intensifiquen i s'aprofundeixen. No cal pensar, però, que les dues parts del llibre són esferes independents. Existeixen nexes que traven totes dues. De fet, la diferència entre les dues parts és una qüestió de prioritats en el punt de vista. A la primera part, la universalitat destaca per sobre del personalisme, mentre a la segona, hi ha una decidida voluntat d'equilibrar els dos termes.

El ventall temàtic s'amplia substancialment a la segona part fins abastar l'esperança, l'alteritat, la solitud, la bellesa, la felicitat, el dolor, la pèrdua, el desig i la passió, la por, la solitud, el pas del temps, la memòria, la ciutat, la puresa... Tot el text s'electritza amb una càrrega de més dramatisme i pruïja intel·lectual. En l'àmbit formal el llibre també es torna més soterradament sofisticat i ambiciós. La llengua és més matisada i sinuosa i el vers és menys ostentós perquè doblega la retòrica i la posa al servei de la veracitat, la humanitat i l'autenticitat.

Si hi ha llibres de lectura obligatòria, aquest innegablement n'és un.

Arqueologia
Enric Sòria
Editorial: Bromera (Alzira, 2013) Pàgines:  83 Euros: 14,75
Tota la poesia
Nascut a Oliva (la Safor) el 1958, Enric Sòria és llicenciat en història per la Universitat de València. Ha publicat poemaris com ara, entre d'altres, Mirall de miratges (1981), Varia et memorabilia (1984), El joc i el foc (1989), Compàs d'espera (1993) i L'instant etern (1999), amb què va guanyar el premi de la Crítica de l'IIFV i el Carles Riba. Feia tretze anys que no publicava cap llibre de poemes.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
CINEMA

L’In-Edit portarà films sobre Blur, Die Antwoord, The Black Keys i Brian Jones

BARCELONA
ARTS ESCÈNIQUES

Arrenca l’Escena Geminal amb una jornada de vi, música i dansa a l’Alt Camp

ALCOVER
ARTS ESCÈNIQUES

Temporada Alta avança deu espectacles nous i anuncia les vuit subseus

GIRONA
TEATRE

La companyia gironina El Salón de los Invisibles portarà l’obra ‘Popol Vuh’ a Chiapas

Girona
música

Motis farà esclatar el febrer xilè a Porta Ferrada

sant feliu de guíxols
Guillem Albà
Artista escènic. Debuta avui al Grec, de semidramàtic, a ‘Tota questa por que tinc ara’

“Hem actuat abans a la Xina que a Martorell”

Barcelona
Música

Biel Martí, des del país de les flors

barcelona
DANSA POPULAR

El Franquesa estrena una coreografia sobre Joan Miró

BARCELONA
homenatge

Commemoració del centenari de la mort d’Àngel Guimerà

Barcelona