cultura

Mariona Aupí torna, aliada amb Carlos Ann, en el primer disc de Santa N

El duet prepara un altre disc basat en la poesia de Juan Gelman, que també hi participarà recitant

A la pregunta de «què ha fet últimament», Mariona Aupí respon: «He estat callada i escoltant.» No és exactament així. Des del final de Fang –el grup que compartia amb Jaume Garcia va publicar el seu últim disc, Dos vidas, el 2004–, Mariona ha col·laborat en projectes força diferents: com a cantant suplent del col·lectiu mestís 08001 va fer alguns concerts al Marroc, i també va interpretar clàssics d'Ella Fitzgerald i Billie Holiday amb un trio de jazz, amb piano, bateria i contrabaix i, ella mateix ho diu, «un repertori arriscat».

«Jo necessito tenir el meu propi projecte», diu Aupí, que també ha col·laborat en els últims dos discos de Carlos Ann i ha compartit amb ell un parell de gires per Mèxic –«Ell hi té molts seguidors»–, com a part del projecte d'homenatge al poeta Leopoldo María Panero i també per presentar les cançons de Carlos Ann en solitari i les de Santa N, un projecte que ja es va presentar a Girona amb el nom provisional de Tragolento i un repertori embrionari.

Santa N, publicat per Títere Records –segell que Carlos Ann va estrenar l'any passat amb Bala perdida–, es va gravar a l'estudi que Carlos Ann té a Barcelona, amb ell com a productor. «Ho vam fer tot nosaltres, a poc a poc i amb molta cura. Li hem donat moltes voltes sobretot pel que fa al so, però també en la composició de les cançons, i n'hem hagut de descartar unes quantes», explica Aupí, que és autora de la majoria de temes del disc.

I per què Santa N? D'on surt aquest nom enigmàtic? «No sabem gaire bé què significa, però probablement té molt a veure amb el fet que últimament hem viatjat molt a Mèxic i a tots dos ens agrada la cultura mexicana i la seva iconografia més kitsch. Per tant, Santa N seria una espècie de santa que ens protegeix.»

Tres formats de directe

Santa N portarà a terme la presentació oficial del seu primer disc el 2 de maig a la Sala Be Cool de Barcelona, però prèviament el duet també actuarà el 28 de febrer a l'Apolo 2, dins del Minifestival. «Tenim ganes de voltar molt amb el nostre directe, perquè estem convençuts que és molt potent i original», diu la cantant. Santa N té tres formats diferents de concert: un format acústic, en què utilitzen instruments de joguina o poc convencionals; un de més elèctric, amb guitarres, baix i bateria, i un altre amb instrumentació més jazzística. «Podem oferir tres formats diferents perquè les cançons són molt i molt versàtils i accepten tractaments sonors molt variats.» En el disc de Santa N hi ha tota una excitant amalgama instrumental: guitarres elèctriques i espanyoles; sintetitzadors i percussions d'origen divers, la mandolina, l'acordió, el violoncel, el trombó, l'orgue, el piano i la bateria. I per sobre de tot la veu solista de Mariona Aupí –i eventualment també la de Carlos Ann–, que aviat es trobarà també amb la de Juan Gelman, que a punt de fer els 79 anys ha volgut implicar-se com a rapsode en el disc que Carlos Ann i Mariona Aupí preparen a partir dels seus poemes, reconvertits en «cançons pures i dures».

«SANTA N»

Les cançons

El disc inclou tretze cançons i s'obre amb el primer single, Todo para mí, del qual s'ha fet també un videoclip.

Altres títols són Mujer pez, Labios, La fiesta de la muerte i La fanfarria.

Col·laboradors

Uns vint músics han col·laborat en el disc de Santa N



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.