Art

art. &co

pilar parcerisas

Turisme i utopies

Assetjada pel turisme

Figueres, a l'estiu, és una ciutat intransitable, a causa del turisme que no pot encabir. Ciutat de serveis, fires i comerços, de bons productes i matèries primeres, ha tingut la gran sort que Dalí decidís fer ploure la seva fama en forma de monedes d'or sobre la ciutat i que ella mateixa esdevingués Avida dollars. Aquest estiu, la ciutat ha ofert una de les millors exposicions d'art contemporani del territori, Tourism/Utopism, preparada pel Museu de l'Empordà als nous espais de l'Escorxador, on dos artistes han compartit cartell amb dos treballs sobre el turisme, Rogelio López Cuenca, amb Ciudad Picasso, i Marcel Dalmau, amb una sèrie d'imatges sobre Empuriabrava. La mostra és una expansió del projecte Voyage extra-ordinarie, impulsat pel centre d'art Bòlit, de Girona.

‘Ciutat Picasso'

Rogelio López Cuenca, artista malagueny i conegut per l'activisme i el missatge crític en els seus treballs, presenta un recull d'objectes que són testimoni del kitsch més preuat, generats a l'entorn de l'impacte del Museu Picasso de Màlaga. La ciutat es va transformar i van començar a aparèixer samarretes amb motius picassians, el nom del pintor en l'objecte més insignificant i la vinculació turística del nom de Picasso amb la Costa del Sol; la figura i nom del pintor es van incorporar a l'oferta turística en tots els nivells, des dels més sublims als més vulgars. És aquesta vulgaritat d'un marxandatge per estudiar sociològicament la que mostra com a col·lecció, generada pel fet de convertir Picasso en un souvenir. Això encara sobta més en una ciutat que s'havia mantingut allunyada del fet accidental que Picasso hagués nascut a Màlaga.

El no-lloc d'Empuriabrava

L'artista Marcel Dalmau ha realitzat un treball d'altura crítica sobre el turisme de Lloret, Olot i Empuriabrava. A Figueres s'ha exposat el darrer treball, per al qual ha construït imatges a la manera de postals. Als anys seixanta, una enorme zona sorrenca, de conreus, pastura i aiguamolls del municipi de Castelló d'Empúries va ser substituïda per aquesta urbanització, Nova Icària del turisme internacional, amb aeròdrom, port, canals navegables, milers de xalets i zones lúdiques i esportives, que en aquell moment ocuparen turistes majoritàriament alemanys i anglesos. Una utopia residencial, un no-lloc que, per acabar-ho d'adobar, posà a l'aeròdrom el nom de Joan Alsina, un sacerdot compromès amb les classes treballadores i assassinat a Xile, i al casino, el de Jaume Compte, militant d'esquerra independentista mort en els fets d'octubre del 1934, dos models ideològicament contraris a la ideologia impulsora d'Empuriabrava. Avui, amb l'ocupació minvada i molts habitatges abandonats, cal reconèixer que el turisme ha canviat de model, que pot esdevenir una ciutat fantasma i que si al cap de Creus han fet net del Club Med al pla de Tudela, un pensament ecològic per a Empuriabrava no aniria malament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
música

Guillem Gisbert i La Ludwig Band canten junts ‘Les aventures del general Lluna’ a Porta Ferrada

sant feliu de guíxols
festival

El nou festival Winterfest arribarà a Fontanals de Cerdanya el 6 i 7 de desembre

Fontanals de cerdanya
patrimoni

Salou instal·la jardineres inspirades en el modernisme

Salou
cultura

Tretze programes de la festa major de Vilafranca del Penedès, amb sorpresa de joia

Vilafranca del Penedès
Música

Marta Shanti guanya el 45è Concurs de Cançó de Salitja amb “Fada negra”

Salitja
música

Rosalía publica ‘New Woman’ amb la cantant tailandesa de k-pop Lisa

barcelona
patrimoni

Recuperen l’església romànica de Sant Julià d’Úixols de Castellterçol

Castellterçol
Arturo Gaya
CANTAUTOR I COFUNDADOR DEL GRUP QUICO EL CÉLIO, EL NOI I EL MUT DE FERRERIES

“Entre ‘Eufòria’ i els festivals, la cançó d’autor no té espai”

La Palma d’Ebre
Aina Clotet
Actriu

“És essencial que sempre hi hagi veritat en l’actuació”

Barcelona