Sense cultura

PORT. FRANC

Montse frisach

Autoservei artístic

L'Hipermerc'art arriba a la trentena edició amb la seva reeixida fórmula de venda d'obres d'art originals a preus assequibles. Per Nadal altres iniciatives faciliten l'accés a comprar art

Quan l'art es presenta en un format diferent d'aquells a què estem acostumats, les fronteres de l'accessibilitat a l'obra trontollen. Fa trenta anys va néixer a Barcelona una fórmula de supermercat artístic que va canviar la manera de compra i venda de les obres d'art, i que malgrat haver estat qualificada sovint de frívola i massa comercial, continua vigent quan arriben les dates de Nadal. Les obres es presenten com en un supermercat, convenientment empaquetades, etiquetades, col·locades en prestatges metàl·lics, i on el comprador les pot tocar i remenar i, si vol, comprar-les a un preu bastant assequible. Sempre amb obres originals i d'artistes actuals.

El supermercat que prové directament d'aquella fórmula creada fa trenta anys pel marxant d'art Jean Pierre Guillemot, és l'Hipermerc'art de la sala Vinçon de Barcelona, que organitza la galeria Safia, regentada per Àngels Garcia i Natàlia Foguet. Totes dues han viscut l'evolució de la particular exposició que es repeteix any rere any. Després de tres dècades, les organitzadores del certamen han pogut comprovar que aquesta ha estat una fórmula d'èxit que no necessita canvis. “No cal canviar el continent. S'ha demostrat que la fórmula de l'autoservei ha estat un èxit. Aquesta és la seva essència. El que fem per fer evolucionar l'exposició és actuar en el contingut –explica Natàlia Foguet–. Per tant, el que canviem són els artistes. La nostra feina és buscar cada any els participants, estar molt a l'aguait del que està passant i buscar la qualitat. També hem incorporat creadors de l'street-art i de la il·lustració. Cada any volem mantenir la sorpresa pel que fa als artistes.”

El preu és un dels al·licients principals d'aquest tipus d'exposicions. Enguany l'Hipermerc'art ofereix obres de 49 a 239 euros, pel que fa a la pintura, i de 59 a 329 euros, l'escultura, que també és original i no seriada. La crisi, però, fa que molts aficionats joves no puguin ni accedir a aquests preus. Però, malgrat la davallada, molt públic compra per a regal. Per sort i per compensar, molts turistes que visiten Vinçon acaben comprant.

La fórmula del supermercat d'art va fer fortuna sobretot en els anys de les vaques grasses, quan van néixer altres iniciatives semblants. Durant alguns anys van conviure el Supermerc'art de la sala American Prints amb l'Hipermerc'art de la Vinçon. La desapareguda sala Maragall de rambla Catalunya va començar a organitzar per Nadal un mercat d'obra gràfica, Litomarket, que ara des de fa tres anys s'organitza a la sala Parés. Algunes galeries també tenen per costum oferir exposicions col·lectives dels seus artistes amb obra de més petit format. Ho fan, entre d'altres, la Jordi Barnadas, l'Esther Montoriol amb el certamen Delicartessen que ja ha arribat a la dotzena edició, i l'Espai [B].



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia