CRÍTICA
Jordi Bordes
Viatge preciós del museu al circ
Xavier Erra planteja una connexió entre els números de circ i l'obra plàstica
L 'espectacle Aaart! és una notable proposta de circ tant per la complexitat dels seus exercicis com, sobretot, per la lucidesa de la seva dramatúrgia. El director Xavier Erra ha aconseguit casar els diferents números en la plasmació artística de noms com Arcimboldo, Schiele, Malèvitx, Miró, Goya, Baselitz o Leonardo da Vinci. Per això, l'acció passa en un museu en què els personatges s'aniran perdent com a clowns i retrobant-se com a acròbates. L'obra aconsegueix, finalment, casar la plasticitat amb el moviment, creant una pintura, un perfil del que mira i que dona voltes en una mena de pintura rodona.
Si el circ clàssic és el del més difícil encara i del figuratiu, el contemporani s'enriqueix de les textures dels artistes plàstics avantguardistes, abstractes però amb un traç que revela inquietud, emoció, dolor, bellesa. No és el primer cop que l'obra d'un artista plàstic es plasma a escena. De fet, treballs com les Ballets de C de la B sempre reivindiquen l'escenografia com a instal·lació artística, una escultura amb la qual dialoguen a través del moviment. També Aracaladanza ha elaborat una trilogia de coreografies a partir dels treballs d'artistes de diferents èpoques i procedències. Coincideix amb el treball del circ de Nou Barris en Miró. Si la companyia de dansa estatal va ballar la pintura de Miró a Constelaciones, els acròbates d'Aaart! hi fan equilibris, hi juguen, i hi intervenen prudentment (tant en el vídeo com en l'escena, probablement el moment culminant de la dramatúrgia).
Quant a circ, la consecució de números desperta sorpresa i joc alhora que bellesa i un punt de por (com l'aparició del monstre amb rostre de macedònia d'Arcimboldo). L'obra té més qualitat quan els personatges no exageren en els gestos i obliden la seva necessitat de provocar el riure al públic. Aquestes no són les seves millors eines, i faran bé de matisar-les. Per la resta, un circ d'hivern meritori, que recupera el nivell de produccions de fa uns quants anys. De seguida, la trama es fon per revelar-se clarament la voluntat d'unir circ i art plàstic. Xavier Erra demostra amb Aaart! que la seva intuïció és un encert. Un viatge preciós.