Cinema Estrena

estrena

Bernat Salvà

Despertar princesa en coma

Santiago Tabernero, director de Vida y color i guionista de títols com ara Taxi i Asfalto, és amic d'Eduardo Noriega des de fa anys, i estava convençut que l'actor d'Abre los ojos portava “un guionista amagat a dins”. “Hem compartit projectes, i sempre defensa el punt de vista que l'actor ha de conèixer molt bé un personatge per defensar-lo bé. Jo li deia que només calia esperar l'oportunitat per fer junts un guió”, explica Tabernero en una entrevista a aquest diari, arran de l'estrena als cinemes, avui, del segon llargmetratge que ha dirigit, Presentimientos.

L'oportunitat de demostrar-ho li va arribar de Clara Sánchez, amiga també del director i distingida fa tres mesos amb el premi Planeta per El cielo ha vuelto. La novel·la homònima que dóna títol al film li va arribar a les mans abans i tot de publicar-se. “Em va impactar –recorda–. Em fascina la capacitat que té Clara Sánchez per a la descripció psicològica subtil, en aquesta història sobre el que és capaç de fer algú per recuperar la seva parella. També em fascina la dialèctica que planteja la novel·la entre la història real d'ell i la història en somnis, onírica d'ella.” I hi afegeix que “aquesta mena de ceba” té encara una tercera capa, “la reconstrucció del seu passat, la història del seu amor”.

Els protagonistes de la història són Félix (Noriega) i Julia (Marta Etura), una jove parella madrilenya de classe mitjana que ha tingut un nadó fa pocs mesos. La seva relació està en crisi i decideixen anar de vacances a un complex turístic de Marina d'Or. Però, un cop allà, ella té un accident i ingressa en coma a l'hospital d'Elx. Segons Santiago Tabernero, han estat “molt fidels a la novel·la, però alhora molt lliures, amb capacitat per trair en el que faci falta el llibre, perquè els recursos expressius del cinema i la literatura són antagònics”. Mantenen, això sí, els grans temes de la novel·la: “L'amor i la infidelitat; la crisi de la dona als 30 anys, quan són mares i es comencen a devaluar com a objecte de desig; l'arribada d'un nadó que coincideix amb la crisi de la parella...” Tot prové del llibre, però Tabernero, com a director, s'ho ha apropiat i hi ha abocat les seves pròpies “experiències afectives”.

Somiant en coma

Un dels elements curiosos de Presentimientos és el somni de Julia quan entra en coma. Tot el que li succeeix té a veure amb el seu passat recent, però també interacciona amb el present: “M'agrada molt aquesta trama de connexions que es planteja entre el personatge en coma i la vida real –diu Tabernero–. El metge li diu al marit que li parli, que l'està sentint, i és cert. Ella sent l'entorn, sent el plor del seu propi nadó, les converses... Hi ha connexions, miralls, entre la dona en coma i la realitat, i fins i tot diria que aquesta història té un component de conte de fades: ella és una princesa adormida i ell intenta trencar l'encanteri.”

Per al cineasta, “els somnis són increïbles; la ciència avança, tenim internet, unes comunicacions mai vistes..., però seguim sense saber res d'un terç de les nostres vides”. Creu que “aquesta dona necessita una parada, i el coma és l'excusa dramàtica perfecta per posar sobre la taula del cirurgià tots els seus conflictes i fer-ne una dissecció”. En aquest procés viu moments de tota mena: “El coma té moments de terror, altres de comèdia... És com la vida, és una barreja de gèneres.”

Presentimien- tos
Direcció: Santiago Tabernero Interpretació: Eduardo Noriega, Marta Etura, Alfonso Bassave, Gloria Muñoz Gènere: Drama País: Espanya, 2014


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia