cultura

El gabinet del ciborg Antúnez

Una exposició mostra el procés de treball de l'artista, així com els robots de les seves ‘performances'

El públic de
la mostra pot interactuar amb els robots i les instal·lacions
de l'artista

Exoesquelets, dreskeletons, robots i interfícies corporals són els companys inseparables de Marcel·lí Antúnez en les seves performances i actuacions teatrals. La majoria són artefactes que s'integren en el mateix cos del creador i interactuen amb ell. Veure totes aquestes andròmines hipertecnològiques plegades en un mateix espai és, si més no, impressionant, i això és el que ofereix l'Arts Santa Mònica de Barcelona en la primera exposició de caràcter retrospectiu que es pot veure a Catalunya del singular artista.

Marcel·lí Antúnez (Moià, 1959) és d'aquells creadors pertanyents a l'estirp d'artistes catalans marcats per la rauxa. La seva obra és mou sense fronteres definides entre el teatre, la performance, l'escultura, el videoart, la pintura i el dibuix. Tot forma part d'un mateix sistema. “La meva és una carrera transversal –reconeix Antúnez–. Sóc molt tafaner, però també sóc un paio de poble que s'emociona amb la seva terra.” I aquest és, segons l'artista, el tema de tota la seva obra: “Construir una utopia, intentar entendre la condició humana i d'estar més bé en un món que de vegades no és massa amable.”

Malgrat moure's sempre entre sistemes molt complexos i de gran sofisticació tecnològica, la gènesi del treball d'Antúnez és el dibuix, que actua com a esborrany i storyboard de totes les seves actuacions. De fet, com explica amb cert orgull, tot va començar quan va guanyar un premi de dibuix del seu poble quan tenia set anys. El dibuix té, doncs, un protagonisme destacat en l'exposició. Tan bon punt s'arriba a l'Arts Santa Mònica es pot veure com l'artista ha pintat la paret de l'escala del centre. Antúnez, que va ser fundador de La Fura dels Baus, ha creat una serp que s'estén de baix a dalt i explica de manera delirant el seu procés de treball que ell anomena “sistematúrgia”. “És una al·legoria de tot el que veurem després a l'exposició”, diu. L'artista acabarà el mural, en els pròxims quinze dies de l'exposició, davant dels visitants.

Antúnez, assumint el seu paper també de comissari, no dubta a qualificar la mostra de “l'exposició de l'any” i a convidar el públic de totes les condicions i edats a visitar la mostra. L'apartat dedicat als dispositius robòtics i a les instal·lacions interactives pot ser el més atractiu per al públic general, ja que el visitant pot donar vida literalment a les obres.

Un exemple d'aquesta interactivitat és l'Alfabet d'emocions, un tronc de fusta que respon sonorament, rient, plorant o gemegant, quan se'l toca o acaricia, i que el creador defineix de “pròtesi emotiva”. Els robots d'Antúnez es corresponen amb els espectacles del creador, com ara Afàsia, Pol i Hipermembrana. N'hi ha de totalment metàl·lics, però també de més antropomòrfics, com Matías, un cap clònic de l'artista que es mou i parla, de l'últim espectacle de l'artista, Pseudo. No hi falta tampoc Joan, l'home de carn, construït amb fragments de carn de porc, que a principis dels noranta va provocar una gran polèmica.

Mentre duri l'exposició, moltes de les performances de Marcel·lí Antúnez es tornaran a representar a l'Arts Santa Mònica en un complet programa d'activitats.

Sistematúrgia.

arts santa mònica. la rambla, 7. barcelona. fins al 6/4



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CINEMA

Almodóvar guanya el Lleó d’Or amb un film sobre l’eutanàsia

BARCELONA
MÚSICA

El 25è Mercadisc guixolenc, fira de col·leccionistes musicals, diumenge

SANT FELIU DE GUÍXOLS

El museu que recupera l’art de la censura soviètica

Nukus (Uzbekistan)
CRÒNICA

Amors còsmics a Tàrrega, de nou

COMUNICACIÓ

Un nou concurs musical i el retorn dels Òscars, entre les novetats del 3Cat

SANT JOAN DESPÍ

El Truffaut estrena temporada amb un cicle d'Alfred Hitchcock

GIRONA
MÚSICA

Cancel·len el festival Reggus d’aquest cap de setmana per la pluja

REUS
Cultura

Identificada una punta de llança de fa més de 50.000 anys a l’Abric Romaní de Capellades

Capellades

L’Ajuntament rep en cessió ‘Retrat de Miquel Oliva Vilar’, de Ricard Guinó

GIRONA