CRÍTICA
Àngel Quintana
La caiguda del poder diví
Fa deu anys, el cineasta rus Alexander Sokurov va cloure la seva trilogia sobre els poderosos del segle XX amb una emotiva pel·lícula sobre Hirohito titulada El sol. La premissa de la pel·lícula no era altra que mostrar el procés dut a terme per l'emperador japonès acabada la Segona Guerra Mundial, quan en lloc d'invocar els codis de l'honor japonès va acceptar la humiliació, va rendir-se davant del general McArthur i va aconseguir mantenir el seu títol d'emperador, encara que pel camí hagués deixat de ser una divinitat per passar a ser un homenot d'estat. Peter Webber, el director de La joven de la perla, proposa a Emperador l'altra cara de la pel·lícula de Sokurov. No es tracta d'explicar les coses des del punt de vista d'Hirohito, sinó de mostrar els dubtes que tenien els alts comandaments americans sobre si era convenient o no acusar l'emperador. La pel·lícula segueix la investigació duta a terme al llarg de deu dies pel general Bonner Fellers que pretenia observar de quina manera la inculpació d'Hirohito per crims contra la humanitat podia crear un malestar profund al Japó i frenar la seva evolució a la postguerra. És evident que Hirohito estava darrere l'atac a Pearl Harbor, que era responsable dels crims comesos durant la guerra i que havia estat implicat en les matances perpetrades a Xina durant la guerra sinojaponesa de finals dels anys trenta. El govern americà va començar un consell de guerra contra les altres autoritats japoneses que havia d'acabar esquitxant la figura de l'emperador. Els americans, que a les seves espatlles tenien dues bombes atòmiques, la catàstrofe d'Okinawa i els bombardeigs sobre Tòquio, no volien una transició violenta després de la xenofòbia antijaponesa que als Estats Units havia generat Pearl Harbor. La investigació del general Bonner Fellers, vigilat de prop pel general McArthur, seria clau per al destí del Japó.
Peter Webber proposa a Emperador un gran tema que no ha estat gaire divulgat i que resulta prou desconegut a Occident. La pel·lícula ja explica les raons bàsiques que porten cap al perdó d'Hirohito, però Peter Webber cau en dos errors fonamentals que fan que la pel·lícula no triomfi. El primer té a veure amb el càsting: el personatge del general Bonner Fellers és interpretat per Matthew Fox –el protagonista de Perdidos–, que no troba el personatge i no sap com replicar la força de Tommy Lee Jones com a McArthur. L'altre problema és la postissa història d'amor entre el general i una noia japonesa, que talla el rerefons polític.