TitellEs per carrerons
J. BORDES
TOT al descobert
El festival de titelles impulsa les actuacions pels carrers del Poble Espanyol i les ofereix gratuïtes
És la cinquena edició del Festival TOT (Titelles Objectes Teatre) del Poble Espanyol. Però és la primera que es dirigeix clarament al carrer. És la millor manera de donar lluïment a la singularitat d'aquesta ciutat emmurallada: “Tenim un espai privilegiat i no l'explotem prou”, apunta el director del TOT i responsable del departament d'activitats i projectes - àrea cultural del Poble Espanyol, Diego Murciano. Les actuacions seran de franc, ja que només es demana el pagament de l'entrada al recinte: això evitarà el primer obstacle. “El preu no pot ser un problema”, sentencia Murciano. Les companyies de carrer proposaran petites actuacions que aniran repetint, des de les 11 del matí fins a les sis de la tarda. També hi haurà algunes sessions de sala. Per aconseguir les entrades, caldrà passar-s'hi mitja hora abans de cada sessió per recollir les invitacions. Es vol evitar les cues i també que hi hagi gent que entri a la tarda i es trobi que no disposa d'entrades perquè les han acaparat els que han començat l'aventura a primera hora del matí.
El Festival TOT va néixer amb una ambició notable que l'any passat es va haver de corregir per poder compensar els pressupostos. Es van abandonar les invitacions a companyies internacionals i les grans exposicions comissariades per fer una aposta més propera: l'objectiu d'ara és donar visibilitat a les companyies properes, que tenen una notable qualitat i que treballen per trobar nous temes i noves dramatúrgies per ser ben atractius al màxim ventall d'edats (a més dels més menuts, també els joves i els pares i avis). Si l'any passat van sumar 1.200 persones entre els dos dies, enguany aspiren a duplicar assistència, gràcies a les facilitats de preus.
En aquesta dimensió, el TOT es vol agermanar amb els altres agents que promocionen el món de la manipulació d'objectes a Catalunya. Per això, avui expliquen el projecte comunitari de construcció de titelles a Roquetes, impulsant la convivència entre els veïns del barri. De fet, l'exposició permet explicar aquest projecte sociocultural. Aquesta mostra pot funcionar com a nexe entre les actuacions de carrer i les de sala, insinua el director del festival. El TOT no pretén competir, “sinó compartir i col·laborar”, comenta Murciano. Per això també es mira de teixir complicitats amb el Festival de Titelles de Lleida (que enguany suma la seva 25a edició) o els de Gavà i Valls. Són anys de sumar. Bona prova d'això és que el Centre de Titelles de Lleida programa diumenge Els viatges de Gulliver dins del festival. També hi ha una forta complicitat amb les companyies. Murciano admet que no pot ser el director que millor pot pagar però sí que vol ser el que millor els cuidi. Per això, d'entrada, agraeix la complicitat dels grups que han entès la nova mirada del Festival TOT. Ara, el Poble Espanyol es converteix en espai on les companyies puguin mostrar les seves novetats i, sense arribar a tenir la filosofia de fira, trobin possibles programadors interessats a programar-los. Es programen fins a 40 actuacions cada dia (molts espectacles tenen diverses funcions).
Enguany sí que es manté la coproducció del Poble Espanyol, una iniciativa que es remunta a la segona edició i que ha permès aventures com la del dramaturg Josep Maria Miró (El principi d'Arquimedes, Nerium Park, Fum...) escrivint Cinc contes diferents (2011), una producció que encara es representa avui. En aquesta ocasió, es dóna l'oportunitat a Teatre Nu, que fa una relectura ben particular de Robin Hood. Nu és una companyia de teatre familiar que aborda en cada espectacle mirades ben diferents. A Sopa de pedres transformaven un conte popular en una mena d'acció mímica amb números de circ. A Raspall, es va adaptar el conte de Pere Calders homònim amb una narració tan eficaç com màgica. Finalment, continua el Total Experience, una acció que combina fins a quatre peces breus de titelles l'una darrere l'altra que permet veure diferents maneres de manipulació d'objectesi ambunalíniatemàticacoherent. L'espai per als joves es propicia en la darrera sessió: L'òpera del captaire, a càrrec de La Cava de Sons, que combina música vocal amb marionetes i teatre. Està basada en The Beggar's Opera, de John Gay, una òpera satírica del 1782 amb la corrupció com a cavall de batalla..Amb el vell i amb el nou. Catalunya, des d'aquesta temporada, arrenca una recerca decidida a ampliar el ventall d'espectadors per facilitar l'accés a la cultura a tot tipus d'espectadors amb propostes prou fresques