port franc
montse frisach
Un lloro verd de l'art contemporani
Neix The Green Parrot, un nou espai artístic al centre de Barcelona
La xarxa d'espais d'art contemporani de la ciutat de Barcelona passa una època de profunda transformació en els darrers anys. El suport institucional de totes totes insuficient i la importació de models que ja fa molt més temps que estan funcionant fora (sobretot en ciutats europees com ara Berlín i Londres) han propiciat la proliferació de nous espais d'exhibició i producció artística amb fórmules innovadores i flexibles de gestió i sobretot amb l'entusiasme i l'empenta d'impulsors que, la majoria de vegades, no passen dels 40 anys. Aquests són els brots verds de l'art contemporani en un moment difícil que, sens dubte, ha aguditzat l'enginy a tota una nova generació que pràcticament no ha viscut l'època en què la subvenció directa era la principal font de finançament dels projectes.
Fa dos dies acaba d'obrir les portes al públic un d'aquests nous espais, al mateix centre de Barcelona. En un bonic primer pis que dóna a la plaça Vila de Madrid, d'una banda, i al pati de l'Ateneu Barcelonès, de l'altra, s'ha instal·lat The Green Parrot, una iniciativa absolutament privada que han impulsat Zaida Trallero, Rosa Lleó i João Laia. Tots tres tenen experiència en el sector (Trallero havia treballat a la galeria Nogueras Blanchard i Lleó és crítica d'art i treballa a la Fabra i Coats, per exemple), però ara han decidit instal·lar-se pel seu compte per comissariar exposicions, tant col·lectives com individuals, d'artistes d'aquí i de fora. “Volem donar veu als artistes de la nostra generació, sempre fomentant l'experimentació i el pensament crític”, explica Lleó, referint-se a la línia del nou espai artístic.
The Green Parrot organitzarà quatre exposicions temporals a l'any i a més acollirà activitats de tota mena, com ara xerrades, projeccions i presentacions, amb entrada gratuïta i horari de tardes. En cap cas es vendran les obres exhibides però en cada mostra es produirà una edició limitada d'una de les obres exposades, sigui obra gràfica, sigui objecte, que sí que es posarà a la venda i que ajudarà a finançar l'exposició. A més de l'exhibició central, que es reparteix al llarg dels 80 metres quadrats del pis, l'espai inclou una petita secció anomenada Cabinet, en forma de petita llibreria, on es convidarà escriptors, editors, dissenyadors perquè facin un projecte. L'editora Anna Pahissa, de Múltiplos Publicacions, inaugurarà aquesta secció el pròxim dia 25. Està previst també organitzar residències per a artistes a l'espai.
Malgrat que la línia del nou espai en cap cas pretén ser frívola, sí que el nom de l'espai, The Green Parrot, ha volgut fugir de noms massa filosòfics o críptics. Hi ha diverses raons per aquest nom tan curiós: “Potser perquè des d'aquí sentim cridar les cotorres argentines que viuen a la plaça Vila de Madrid, uns animals que són exòtics, com la nostra fórmula, i que no són gens estranys a la història de l'art”, expliquen Trallero i Lleó al·ludint a les obres amb lloros de Marcel Duchamp o Helio Oiticica.
L'exposició inaugural, sota el títol The World of Interiors, segueix un fil argumental amb referències crítiques al món de la decoració. Un artista referencial de la mostra i el més veterà és Marc Camille Chaimowicz, que té un llibre d'artista en què sobre una revista tradicional anglesa de decoració, The World of Interiors, hi va afegir uns textos de contingut crític. A The Green Project es pot veure un paper pintat de l'artista que ja es quedarà per sempre a l'espai. Seguint amb la decoració, Lúa Coderch ha dissenyat unes cortines força especials que inclouen imatges fotogràfiques provinents de catàstrofes.
Al llarg de tot el pis també es reparteixen unes escultures tubulars de metall rematades amb fragments de tela de corbates de seda de l'artista navarrès resident a Barcelona David Mutiloa, en una al·lusió crítica al disseny industrial clàssic del Grup Memphis. El suec Henning Lundkvist, en canvi, presenta una obra sonora molt curiosa en què se sent el soroll que fa un pica-soques quan pica la fusta d'un arbre. En una sala, que gairebé sempre s'utilitzarà per a vídeo, el portuguès Diogo Evangelista presenta una obra amb primers plans de catifes orientals sota el soroll dels drones americans.
La pròxima exposició prevista a The Green Parrot serà una monogràfica de la jove artista catalana resident a Londres Eva Fàbregas.