Reivindiquen Tomàs Mallol com a cineasta i “sentinella del cinema”
El Truffaut es va omplir en el primer aniversari de la mort del cineasta per veure els seus curts i escoltar Guerín i Vilà
Amateur, en el sentit etimològic d'amant; artesà, perquè necessitava tenir el repte d'un conflicte tècnic per superar; empíric, perquè tot ho havia de provar; “gran sentinella del cinema”, perquè era un observador constant i rigorós del que passava a la pantalla. Així va recordar ahir el realitzador José Luis Guerín Tomàs Mallol –“és la primera vegada que vinc a Girona i Tomàs no hi és”–, en l'acte d'homenatge al cineasta i col·leccionista que va omplir el cinema Truffaut de Girona, just en el primer aniversari de la seva mort.
Guillem Terribas, en nom del col·lectiu de crítics, i Jordi Pons, com a director del Museu del Cinema, van obrir l'acte reivindicant la vàlua de Mallol com a cineasta. Ahir es van poder veure 6 dels 31 curts de Mallol lliurats recentment per la seva família al museu que acull la seva col·lecció. També s'hi va estrenar el curt Roda de mirades, de Joan Mallarach, inspirat en Mallol.
El realitzador gironí Pere Vilà, un altre bon amic de Mallol, va dir que comparteix amb ell “l'interès per veure què passa quan aparentment no passa res, i també per treballar amb actors no professionals”, i va defensar que Mallol només hagués fet curts, ja que “en peces molt petites era capaç d'insinuar grans coses”.