Opinió

dissociacions

D. sam abrams

El llibre de l'asenot

S
Si llegiu ‘Platero y yo', trobareu una obra insòlita, encara avui, una obra ambiciosa

Ja fa més de tres dècades que l'edició i l'estudi de la vida i l'obra de Juan Ramón Jiménez s'ha convertit en tota una indústria acadèmica que no té res a envejar als lobbies universitaris internacionals que s'han muntat al voltant de figures com Goethe, Proust i Eliot. La Diputació de Huelva, la Junta d'Andalusia i el govern d'Espanya no perden cap oportunitat per celebrar qualsevol data significativa de la trajectòria del gran poeta. Entre el 2006 i el 2008 es va commemorar els 50 anys de la mort de Zenobia Camprubí (1956), els 50 anys de la concessió del premi Nobel de literatura (1956) i els 50 anys de la mort del poeta (1958). I, aquest any, hem arribat al centenari de la publicació de la primera edició de Platero y yo, escrit entre el 1907 i el 1916 i publicat parcialment a la col·lecció Biblioteca de la Juventud de l'Editorial Lectura el 1914, amb les famoses il·lustracions de Fernando Marco.

Platero y yo representa el cas curiós d'un llibre excel·lent, conegudíssim (la suma d'exemplars de les diferents edicions se'n va cap a les set xifres) i traduïdíssim (rivalitza amb la Bíblia i el Quixot), però molt mal llegit o simplement no llegit més enllà de la primera pàgina, d'allò de “pequeño, peludo, suave” i “los espejos de azabache de sus ojos”. Platero y yo ocupa un lloc destacat entre els clàssics no llegits que Pierre Bayard evocava de manera tan encertada a l'assaig Comment parler des livres que l'on n'a pas lus? (2007). Quan anem a buscar les raons de la deficient recepció de Platero y yo en trobem cinc de molt de pes. Existeixen clàssics tan divulgats que el públic lector els dóna per llegits. La primera edició en una col·lecció especialitzada en llibres per a infants i joves. L'actitud més aviat negativa que va mantenir l'autor davant l'obra titllant-la d'“ese libro sobre el asnucho”. El rebuig frontal de les avantguardes, recollit a la carta de Buñuel i Dalí, el 10 de febrer del 1928, on disparaven amb bala: “¡Merde! para su ‘Platero y yo' para su fácil y malintencionado ‘Platero y yo', el burro menos burro, el burro más odioso con que nos hemos tropezado.” I la manipulació sentimentaloide de l'obra per part del règim franquista per mirar de neutralitzar la imatge incisiva i crítica de Jiménez com a exiliat republicà que es negava a tornar a la pàtria.

Deixeu de banda totes aquestes batalletes bizantines i absurdes i agafeu un exemplar de l'edició crítica de Jorge Urrutia a l'Editorial Biblioteca Nueva (Madrid, 2007) i llegiu el llibre tranquil·lament. Trobareu una obra insòlita, encara avui, una obra ambiciosa a nivell conceptual i formal, que porta l'expressivitat als límits, una obra profunda i plena de matisos, una obra exigent i rigorosa, humana i vitalista que explora sense subterfugis la cara lluminosa i fosca de la vida, una obra moderna, trencadora i experimental, culturalista i autoreflexiva, d'una sotraguejadora bellesa.

El crític literari i d'art Guillermo de Torre, en el cinquantenari de Platero y yo, el descrivia com “un libro niño”, “un libro sin edad” on el pas del temps, sempre tan voraç i implacable, no ha deixat “la más ligerísima erosión”. I, sincerament, raó no li falta pas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El Danseu converteix un paller de les Piles en un teatre

BARCELONA
Andreu Martín
Novel·lista i guionista de còmics

“Vaig aprendre a llegir amb la col·lecció ‘La Cua de Palla’”

Barcelona
Luz Casal
Cantant

“El més important per a un artista és la sensació de llibertat”

Barcelona
ARTS EN VIU

Caixafòrum programa una vetllada de circ a Casaramona

BARCELONA
ARQUITECTURA

‘Parlaments d’aigua’, la proposta catalana per a la Biennal d’Arquitectura

BARCELONA
ART

L’artista Refik Anadol estrena una quarta obra exclusiva per a la Casa Batlló

BARCELONA
Cultura

Primeres cinc figures de la imatgeria festiva declarades Bé Cultural d’Interès Nacional

Vilafranca del Penedès
Cinema

El cinema Truffaut renova la seva identitat visual corporativa

Girona
Música

Julieta i Mushkaa col·laboraran juntes en un nou tema

barcelona