Art per promocionar el patrimoni de Bianya
L'Ajuntament i l'Associació Binari han creat una ruta guiada per quatre ermites romàniques
Set artistes hi fan intervencions interdisciplinàries
Les intervencions artístiques o el patrimoni de la Vall de Bianya com a excuses. L'ordre és indiferent. El resultat és la primera edició de la Bianyal, organitzada per l'Ajuntament i per l'Associació Binari, que es durà a terme el cap de setmana que ve. L'objectiu és, doncs, doble. Per una banda, s'ha demanat a set artistes de la Garrotxa que facin intervencions artístiques adaptades a algunes de les ermites romàniques de la zona. Per l'altra, els organitzadors pretenen que aquestes intervencions siguin l'esquer per atreure visitants a aquest element del patrimoni històric i artístic del municipi. La Bianyal té el format d'una ruta, que es farà en trenet turístic per la distància que hi ha entre els temples, guiada per David Santaeulària, de l'Associació Binari, i tots els artistes participants. En cadascuna de les parades, Santaeulària farà una explicació de la història i de les anècdotes del lloc en qüestió i també dels elements patrimonials més destacats. Després l'artista que hi hagi fet la seva intervenció donarà detalls de la creació.
Les esglésies escollides per a aquesta primera edició són Sant Andreu de Socarrats, Sant Martí de Solamal, Sant Pere Despuig i Santa Margarida. I els artistes són Anna Manel·la, Job Ramos, Narcís Coderch, Clara Oliveras, Quim Domene, Arnau Bielsa i Kenneth Russo. S'han escollit, segons David Santaeulària, barrejant generacions, locals i forans, i la diversitat de disciplines artístiques. Tots tenen en comú, però, que fan intervencions contemporànies, és a dir, que busquen un diàleg entre el patrimoni de segles enrere i els llenguatges artístics actuals.
Anna Manel·la presenta unes escultures adaptades a l'entorn on es podran veure; Job Ramos, unes instal·lacions audiovisuals; Narcís Coderch fa una reinterpretació particulars dels reliquiaris; Clara Oliveras un muntatge fotogràfic que s'inspira en els retaules barrocs; Quim Domene aposta per ex-vots particulars; Arnau ho fa pels paisatges inspirats en l'entorn de la vall on va viure, i, finalment, Kenneth Russo aposta per una aplicació de mòbil de promoció del farro.