gabinet de curiositats
artur ramon navarro
John Constable, un dels més grans pintors anglesos
Vaig arribar tard i malament a comprendre el pintor britànic John Constable (East Bergholt, Suffolk, Anglaterra, 1776 - Londres, 1837) per culpa d'una mala professora de l'institut que pronunciava el seu nom reforçant la paraula que en anglès significa taula mentre el matava en quatre traços de pintor realista sota l'ombra del modern i abstracte Turner.
Ha fet molt de mal aquesta manera d'explicar l'art a base d'afirmar uns mestres per negar-ne uns altres. Quanta raó tenia Thomas Bernhard quan deia que hi ha historiadors de l'art que són anihiladors de l'art. M'ha costat dedicar moltes hores d'observació i estudi enderrocar el prejudici.
La darrera mostra Constable: the making of a master del Victoria and Albert de Londres (fins a l'11 de gener del 2015) m'ha acabat de convèncer de la idea que Constable és un dels més grans pintors anglesos de tots els temps. M'agraden les seves notes preses del natural, els estudis de paisatges en plein air i de núvols a la manera de Cozens i com després farà el nostre Galwey. Com els passa als pintors que treballen en formats grans –Rubens és l'exemple perfecte–, sents millor la seva veu en els esbossos en petit format, les notes on recullen comprimit tot el món que es disposen a explicar.
Les vistes de la catedral de Salisbury, les aquarel·les de Stonehead, les còpies dels grans mestres. De tota la mostra em quedo amb una petita pintura del tronc d'un arbre, humil i bella, que va enamorar el mateix Lucian Freud.