“Ens agrada fer salts mortals, però no arriscar tant la vida”
El director del Gran Circ de Nadal està satisfet del resultat, però diu que el circ només tindrà continuïtat si el públic ho demana i troba més suports
Ha tingut 17.354 espectadors i un 87,5% d'ocupació
“En una sola edició hem aconseguit la mateixa atmosfera i els mateixos paràmetres de qualitat que els grans circs de Nadal europeus amb molts anys de tradició, com els d'Amsterdam, Berlín, París, Stuttgart i Zuric.” Més que qualsevol xifra, aquesta frase resumeix el balanç de la primera edició del Gran Circ de Nadal de Girona sobre gel, segons el seu director, el president de la Circus Arts Foundation, Genís Matabosch. Les xifres també són prou bones: 17.534 espectadors van assistir a les vuit representacions programades al pavelló de Fontajau entre el 25 i el 28 de desembre –2.478 butaques per funció–, la qual cosa representa una ocupació del 87,54 per cent, i el pressupost ha quedat quadrat en una xifra –337.000 euros– força superior a la prevista inicialment, amb un 91,84% d'ingressos de taquilla, cafeteries i marxandatge (309.500 euros), més 17.500 euros de patrocinis privats, 10.000 euros de la Diputació i l'aportació “en espècie” de l'Ajuntament de Girona.
“Ens agrada fer salts mortals, però no arriscar tant la vida, i en aquest cas hem assumit un risc real, sense xarxa ni matalàs. Aquest primer Gran Circ de Nadal ha tingut un cost molt més elevat que la primera edició del Festival Internacional del Circ Ciutat de Figueres i, si no hagués funcionat, hauria estat la mort de la nostra fundació”, va dir ahir Matabosch, acompanyat per la tinent d'alcalde Marta Madrenas, que va remarcar que l'Ajuntament de Girona continuarà apostant per aquest circ “espectacular, màgic i de qualitat”: un espectacle que ha aconseguit portar a la ciutat un públic familiar, que ha aprofitat la visita per fer altres compres, provinents d'un total de 224 municipis diferents, sobretot de la resta del Gironès, la Selva, el Baix Empordà, l'Alt Empordà, la Garrotxa i el Pla de l'Estany. Segons els codis postals facilitats en la venda d'entrades per internet, s'ha pogut calcular que només un de cada tres espectadors era de la mateixa ciutat de Girona. Fins i tot s'han fet algunes compres d'entrades per internet des de països com ara els Estats Units, Canadà, Brasil i l'Estat francès, sense oblidar els russos que tenen residència a les comarques gironines.
Enquesta de satisfacció
Segons Matabosch, la continuïtat del Gran Circ de Nadal de Girona està condicionada per dos factors: en primer lloc, la demanda del públic (“el nostre patrocinador més important”), al qual se li pregunta directament, a través d'una enquesta de satisfacció enviada per correu electrònic als compradors registrats, si assistiria a un altre espectacle del Gran Circ de Nadal; i, en segon lloc, els “suports” que Matabosch començarà a buscar en els pròxims dies, tant a nivell institucional com privat, per reduir el risc econòmic del pròxim salt mortal, tenint en compte la seva voluntat de creixement i millora constants: “Si volem fer-ho millor, serà més car.”
Ara Matabosch no només analitza la viabilitat del Gran Circ de Nadal, sinó també les millors dates –li recomanen fer-lo entre Cap d'Any i Reis– i la necessitat de col·laborar amb altres circs nadalencs europeus perquè als artistes els surti més a compte viatjar a Girona per actuar només quatre dies.