Llibres

poesia

jordi llavina

Un vers radical

Fa poc, llegia una entrevista al poeta Mark Strand, traspassat recentment, a l'edat de vuitanta anys. L'autor d'origen canadenc i adopció nord-americana (de qui jo recomano el llibre Man and Camel) hi assegurava que el so té molta importància, en poesia. Perquè el so –deia– significa.

Pau Vadell ho té molt clar, això. En el darrer vers del seu llibre anterior, Carnatge, deixava escrit el següent: “Les paraules tot just són mirades i s'assequen.” En aquest Sang cremada –quin gran títol, per cert! Un títol que clou una tetralogia formada per Convit al silenci, Temple i els dos que acabo d'esmentar–, el poeta du una mica més enllà l'abstracció i el despullament formal dels seus versos, però manté la mateixa puixança lírica. Quina extrema capacitat, la d'aquest autor, per donar-nos imatges memorables i torbadores, al mateix temps! I sembla que les paraules dels seus poemes ens convidin no sols a mirar-les, sinó també a penetrar-les, a fer-nos partícips en comunió.

Escriure el cos

Pau Vadell hi escriu el cos, però també la memòria del cos: “la cicatriu ens recorda”. Hi ha una sensualitat bategant, punyent, bonetiana, a voltes mòrbida: “a la nostra / casa / pertany / l'oprobi de sucar / la carn contra la llum” (no diu en “la llum”, sinó “contra la llum”). Un erotisme fet d'imatges contundents: “cada dos genolls s'enclaven en mi les paraules”, “menjar damunt la fosca / enverina la llavor”. Hi ha com una mena de feresa de l'altre, i també una feresa de reconèixer-se gaire en l'altre: “vandàlic / ésser brutal: / llegint cors en / comptes de cremar / les respostes / i mirar el fracàs”. I una tensió, en tot el que queda escrit, pròxima a la lluita.

La idea de desfici sembla enfilar tots i cada un d'aquests versos: “fou / un cos / desfet / que vessà / dins mi / la seva mar: / el color va prendre”. El poeta hi practica un vers radical, com el va practicar sempre el malaguanyat Andreu Vidal, en la seva poesia. Però hi ha altres Vadell, com els que treuen el cap en els seus recitals públics (més discursius, menys dramàtics, més còmplices del lector, menys íntims). Confesso que tinc molt d'interès a saber cap on s'encaminarà, a partir d'ara, l'obra del poeta de Calonge.

Sang cremada
Pau Vadell
16è Premi de Poesia Vila de Lloseta 2014 Il·lustracions: Albert Pinya Editorial: Moll Palma, 2014 Pàgines: 80 Preu: 8 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cultura

Tretze programes de la festa major de Vilafranca del Penedès, amb sorpresa de joia

Vilafranca del Penedès
Música

Marta Shanti guanya el 45è Concurs de Cançó de Salitja amb “Fada negra”

Salitja
música

Rosalía publica ‘New Woman’ amb la cantant tailandesa de k-pop Lisa

barcelona
patrimoni

Recuperen l’església romànica de Sant Julià d’Úixols de Castellterçol

Castellterçol
Arturo Gaya
CANTAUTOR I COFUNDADOR DEL GRUP QUICO EL CÉLIO, EL NOI I EL MUT DE FERRERIES

“Entre ‘Eufòria’ i els festivals, la cançó d’autor no té espai”

La Palma d’Ebre
Aina Clotet
Actriu

“És essencial que sempre hi hagi veritat en l’actuació”

Barcelona
albumlàndia

Llibres i arquitectura molt ben explicats

Ciència-ficció

‘Alien: Romulus’ torna el xenomorf als seus orígens

música

La Schubertíada comença avui a Vilabertran amb Katja Maderer

vilabertran