Llibres

poesia

Joan Duran i Ferrer

La violència que ens torna a l'origen

És amb runes dels des­mem­bra­ments que podem bas­tir la robus­tesa. Abans d'enfon­sar-hi els fona­ments, però, cal conèixer cada maó rom­put i viure'n les dure­ses, les natu­res sor­ren­ques. I apren­dre a mani­pu­lar-los per aixe­car el mur i la casa, el car­rer i la ciu­tat on con­fi­nar la devas­tació que ens acom­pa­nya, inter­ro­gar-la, i arri­bar-la a esti­mar i a odiar, com un amor. De Peni­tents a Des­em­pa­rats és una d'aques­tes estan­ces –a cavall entre un àtic asso­le­llat, per la claror del seu trànsit, i un soter­rani reclòs, per la fos­cor de les seves imat­ges– on el temps, l'espai i la història indi­vi­dual ens enca­ren amb la des­trucció que duem infusa. I on estem abo­cats a enten­dre'ns-hi abans de sor­tir-ne, en cloure el lli­bre, trans­for­mats.

A qua­tre mans com­pas­sa­des, Ricard Mira­bete i David Caño han escrit un poe­mari que, d'entrada, tempta amb diver­sos al·lici­ents: el de l'auto­ria com­par­tida per dos cre­a­dors que han demos­trat la seva potència literària i el com­promís amb la cul­tura; el de repre­sen­tar una decla­ració d'inten­ci­ons per part d'una edi­to­rial inde­pen­dent; i el del diàleg amb l'obra fotogràfica d'un ter­cer artista con­so­li­dat, Car­les Mer­ca­der. Les tres com­po­nents enri­quei­xen, amal­ga­ma­des, l'objecte artístic, i pro­cla­men una cer­tesa: com d'impos­si­ble és, avui, la inde­pendència de les idees, i com de fructíferes resul­ten les xar­xes que rela­ci­o­nen cre­a­dors, interes­sos i atmos­fe­res estètiques.

De Peni­tents a Des­em­pa­rats s'emmarca amb cites que deno­ten l'ampli­tud de refe­rents dels poe­tes, pro­fe­tit­zen l'ensor­ra­ment d'un món i anun­cien l'epi­fa­nia que recor­rerà el lli­bre. Sobre tots els ver­sos hi plana la volun­tat d'escriure a par­tir dels estrips de l'experiència, de trans­for­mar cica­trius en lite­ra­tura –“La sang de les parets rega­lima tinta”– i d'extreure el filó líric de qual­se­vol rea­li­tat. El viatge que ens pro­po­sen s'enclava en geo­gra­fies con­cre­tes –car­rers, bars, esta­ci­ons...– que donen dimensió de rea­li­tat aug­men­tada a la quo­ti­di­a­ni­tat, i ens la fan reve­la­dora de trans­cendències. Els poe­mes de la pri­mera mei­tat –que pre­ce­dei­xen el con­junt de foto­gra­fies col·loca­des en el punt on el dis­curs pren la via d'un no retorn– s'abeu­ren en la cons­ta­tació que tot és caduc, confús i des­co­ne­gut. Que els temps són incerts, que no hi ha records o són, aquests, estig­mes d'una barbàrie –“enqua­dra la font dels records seca/i les mar­ques de la metra­lla”–. I que avan­cem en un sem­brat de pèrdues, en bule­vards de decadència davant d'apa­ra­dors amb fal­ses belle­ses: un món on els sig­ni­fi­cats són ocults i ens negui­teja la pre­gunta “Quin és el revers de l'amor, amor?” No tro­bar res­pos­tes ens du a la intempèrie, a desit­jar ser ningú i a neces­si­tar una fugida, també del propi jo –“Ella era qual­se­vol racó des d'on inten­tava defu­gir-se”–.

El poema Dub­tes que s'acu­mu­len enceta una segona part mar­cada per un aflo­ra­ment: el de la cons­ta­tació que la nova gènesi només prendrà la forma de la victòria si modela el fang d'un mateix i mira el cre­a­dor cara a cara, “Perquè a la fi puc demos­trar-te que sóc tan Déu com tu.” A par­tir d'aquí, els poe­mes s'assen­ten en el solar de l'alli­be­ra­ment i la revolta. I de l'assumpció d'una cer­tesa: que la vida és perill, bivac, perquè “Tot ens ha aban­do­nat. Perquè Tot és fals, amor.” Lla­vors, només ens queda posar-nos davant del “Mirall que em des­a­fies”, superar l'home incapaç, treure fruit del des­em­par i recons­truir-se sense “Cap norma/que con­ver­teixi el joc en regla­ment. Només/la pos­si­bi­li­tat dels cos­sos i Wag­ner.” I per­se­guir una via de trans­cendència: la de dis­sol­dre's en l'altre i ofe­rir-se sen­cer a l'amor amb aquesta “violència extrema que et retor­narà a/l'ori­gen”.

L'apunt
El Marquè i en llegendes.
De Penitents a Desemparats (com dos carrers de Barna)
Ricard Mirabete, Carles Mercader, David Caño
Editorial: Tanit Poesia / La Garúa Santa Coloma de Gramenet, 2014 Pàgines: 62 Preu: 10 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia