Cinema Critica

Crítica

Àngel Quintana

Després de l'allau de neu

Una família sueca es troba de vacances als Alps. Mentre es troben a punt de dinar en una còmoda terrassa veuen com s'acosta una allau. El pare afirma que tot està controlat, però és el primer d'abandonar la taula. La mare i els dos fills corren espantats. L'allau, que ha estat filmada en un esplèndid pla seqüència, s'atura abans d'arribar la terrassa. La pantalla queda en blanc.

Hi ha en l'acció central de Fuerza mayor un element catastròfic que podria donar peu a una història de supervivència, a un drama sobre com la força humana pot lluitar contra la natura. Ruben Östlund, en el seu tercer i magnífic llargmetratge, evita tota premissa que porti la pel·lícula cap a territoris més convencionals. Com la desaparició d'Anna a l'inici de La aventura d'Antonioni, allò que importa no és quines són les causes d'allò que ha passat, ni el tancament de cap cercle dramàtic, allò que compta és veure com un fet pot irradiar en la conducta dels altres, crear crisi, provocar tensions i generar una certa incomunicació. Östlund aprofita la situació inicial per dur a terme una mena de radiografia d'un matrimoni. La dona recrimina al pare de ser un covard, de no prendre les decisions necessàries, de no afrontar la vida. El pare acusa la dona de ser massa protectora cap als seus fills, de no voler acceptar els principis bàsics de la convivència. La família comença a tancar-se, mentre Östlund, amb un sentit molt subtil de l'humor, va mostrant-nos la descomposició d'una certa burgesia que troba en la neu una projecció del seu paradís artificial. Tota la pel·lícula està filmada amb gran rigor, amb un sentit contundent de la posada en escena i amb un tempo peculiar en què els temps morts esdevenen tant o més reveladors que les poques accions que envolten la història. Fuerza mayor té la contundència de les grans propostes i revela la mirada d'un bon director.

Fuerza mayor
Turist
Direcció: Ruben Östlund Intèrprets: Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Vincent Wettergren, Kristofer Hivju Gènere: Drama Any: Suècia, 2014


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

festival

El nou festival Winterfest arribarà a Fontanals de Cerdanya el 6 i 7 de desembre

Fontanals de cerdanya
patrimoni

Salou instal·la jardineres inspirades en el modernisme

Salou
cultura

Tretze programes de la festa major de Vilafranca del Penedès, amb sorpresa de joia

Vilafranca del Penedès
Música

Marta Shanti guanya el 45è Concurs de Cançó de Salitja amb “Fada negra”

Salitja
música

Rosalía publica ‘New Woman’ amb la cantant tailandesa de k-pop Lisa

barcelona
patrimoni

Recuperen l’església romànica de Sant Julià d’Úixols de Castellterçol

Castellterçol
Arturo Gaya
CANTAUTOR I COFUNDADOR DEL GRUP QUICO EL CÉLIO, EL NOI I EL MUT DE FERRERIES

“Entre ‘Eufòria’ i els festivals, la cançó d’autor no té espai”

La Palma d’Ebre
Aina Clotet
Actriu

“És essencial que sempre hi hagi veritat en l’actuació”

Barcelona
albumlàndia

Llibres i arquitectura molt ben explicats