art & CO
pilar parcerisas
La Fundació Louis Vuitton
París s'ho juga amb l'art
L'oferta artística de París continua sent una de les més atractives d'Europa. Malgrat la crisi que està posant en un seriós compromís l'economia francesa i el seu pes cultural, la capital genera novetats rellevants en el món de l'art, encara que siguin des de l'àmbit privat. És el cas de la Fundació Louis Vuitton, que ha obert un nou equipament d'art contemporani en ple Bois de Boulogne. De nou, ha estat l'arquitecte Frank Gehry l'encarregat de crear una nova arquitectura per albergar aquest nou museu privat d'art contemporani amb què compta París. A l'estil del Gughenheim de Bilbao, Gehry juga aquí amb formes escultòriques que ens recorden un vaixell, els materials del qual rendeixen tribut a l'estètica de la transparència més que al simbolisme metal·lúrgic platejat a Bilbao. No hi manca l'aigua en la base, que aïlla l'edifici i li dóna encara més el caràcter de vaixell ancorat a terra, en l' anomenat Jardin d'Acclimatation que l'envolta.
Comandes públiques
Aquest equipament va obrir l'octubre del 2014 i és la gran novetat a París. El món de la moda continua sent el més proper a l'art contemporani i el que té més possibilitats de rendir tribut a la creació en el món d'avui. L'interior de l'edifici és laberíntic, amb una gran pèrdua d'espai interior, tant per la coberta –un estructura de ferro/vidre i fusta, completament buida–, com per les caixes d'escales mecàniques i passadissos de circulació i balconades interiors sobre el hall auditori. Malgrat que tota arquitectura és una experiència, i fins que no es trepitja no queda clara quina emoció produeix, podem dir que aquest edifici és un altre objecte simbòlic dels que avui crea l'arquitectura, tancat en ell mateix, i especialment concebut perquè sigui fotogènic en la postal de torn. Per afegir més llum i transparència a l'artefacte arquitectònic, la fundació ha encarregat una obra pública a Olafur Eliasson, Inside the Horizon (2014), una proposta de llum groga i miralls que crea un efecte cinètic i dóna escalfor al passadís de pilastres que sostenen a la part baixa un dels laterals de l'edifici.
Art modern i contemporani
La col·lecció Louis Vuitton és molt extensa, encara que la capacitat real del museu per exposar-la és de mínims. Així, actualment, es contraposa l'art modern de Giacometti, amb contemporanis com Thomas Schütte, Tacita Dean, Sigmar Polke, Isa Genzken, Wolfgang Tillmans, Anette Messager i Maurizio Cattelan, per posar alguns exemples. S'espera al juny la remodelació de la col·lecció amb obres del Popism, una de les grans línies de la col·lecció, que porta Suzanne Pagé, exdirectora del Musée d'Art Moderne de la Ville de París i el seu equip.