Opinió

art&co

pilar parcerisas

Actualitat de Dubuffet

Dubuffet a Barcelona

Jean Dubuffet (Le Havre, 1901 - París, 1985) és un artista clau de la postguerra europea. Com van ser-ho Picasso com a referent inexcusable d'una avantguarda que travessà la contesa bèl·lica, o com va ser-ho Jean Fautrier, instigador d'una fusió entre matèria pictòrica i carn, fruit d'un materialisme metafísic que encarnava la destrucció de la guerra, la mutilació dels cossos i la barbàrie execrable que aquella Europa acarnissada significà. Dubuffet s'encarà directament a la bogeria, als aspectes més monstruosos de l'ésser humà, a la bèstia estranya que tots portem a dins. Dubuffet fa ressaltar la foscor dels personatges, el seu primitivisme, així com paisatges en què els personatges es presenten isolats i incomunicats amb els altres. Una exposició a la galeria Marc Domènech amb obres del 1944 al 1984 és gairebé una retrospectiva concentrada de la trajectòria d'aquest autor, amb moltes obres dels anys quaranta i cinquanta que descriuen el sentit artístic d'aquest artista.

Defensor de l'‘art brut'

Dubuffet s'interessà per l'ésser primitiu, per la malaltia mental i el seu resultat plàstic, una prolongació de l'interès que els surrealistes havien tingut pel deliri i la bogeria. Forní una col·lecció que ell anomenà d'art brut i que, finalment, donà a la ciutat de Lausana, amb un munt d'obres dels seus malalts mentals predilectes: Adolf Wölfli i Aloyse. Personatges, paisatges, topografies, textures, constitueixen l'univers que s'exposa ara a Barcelona. S'inclouen algunes litografies de la sèrie Phénomènes, que considerava la seva obra malalta, i algunes Texturologies, que podríem definir com versions europees de les escriptures blanques de Mark Tobey, abstraccions automàtiques, siderals, i que assenyalen una correspondència total entre el sentiment europeu i el que mou la pintura als Estats Units.

El mercat a la postguerra

El catàleg per a aquesta ocasió aprofita per posar de relleu la integració de l'obra de Dubuffet al mercat europeu i nord-americà, amb un testimoni d'excepció, Jean Planque, admirador de la seva obra i, finalment, intermediari entre l'artista i el marxant i galerista suís Beyeler, que introduí l'obra als EUA. Una reminiscència és el text de Planque, publicat ara per primer cop en català, castellà i francès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Zetak,
Grup navarrès liderat per Pello Reparaz

“Cantar en basc és el que ens obre moltes portes”

Figueres
Xavier Nieto Prieto
Arqueòleg

“L’arqueologia subaquàtica té un glamur i dona molt de joc”

Girona

El compromís “universal” de l’escenògraf Alfons Flores

L’Hospitalet de Llobregat
balanç

El 24è Festival de Cap Roig tanca amb 48.509 assistents

palafrugell
música

Guillem Gisbert i La Ludwig Band canten junts ‘Les aventures del general Lluna’ a Porta Ferrada

sant feliu de guíxols
festival

El nou festival Winterfest arribarà a Fontanals de Cerdanya el 6 i 7 de desembre

Fontanals de cerdanya
patrimoni

Salou instal·la jardineres inspirades en el modernisme

Salou
cultura

Tretze programes de la festa major de Vilafranca del Penedès, amb sorpresa de joia

Vilafranca del Penedès
Música

Marta Shanti guanya el 45è Concurs de Cançó de Salitja amb “Fada negra”

Salitja