cultura

De bracet amb Gaudí

El Museu Diocesà de Barcelona reobre amb una nova presentació de les seves col·leccions d'art sacre, combinades amb peces i documents de l'arquitecte

L'exposició s'ha dotat de tecnologia punta que desvetlla enigmes que va deixar el geni

Tot el que du el nom de Gaudí atreu com la mel a les mosques. I tant se val de què es tracti. Gaudí serveix per a tot: tant per inspirar una novel·la o un còmic com per reorientar un museu. El genial arquitecte, un fenomen mundial imparable, és una màquina de generar projectes de tota mena que el veuen com el reclam perfecte. I ho és, sens dubte. Una altra cosa és si tracten el seu llegat amb prou respecte.

“Gaudí és l'emblema de Barcelona, però no se l'explica bé. Necessitàvem un lloc per explicar el Gaudí autèntic”, va exclamar ahir el director del Museu Diocesà, Josep Maria Martí i Bonet, durant la inauguració de la profunda remodelació que s'ha fet al centre ubicat a la Pia Almoina on, a partir d'ara, el protagonista absolut dels seus continguts serà, efectivament, Gaudí.

El museu, que l'any que ve farà 100 anys, obre nova etapa amb una presentació sorprenent, de nom Passejant amb Gaudí, que entrellaça les seves valuoses col·leccions, que recorren dos mil anys d'art, i un conjunt d'objectes, documents, maquetes, eines i estris originals de l'arquitecte, molts dels quals inèdits i de propietaris diversos, alguns de l'altra punta de món. Els fons del museu, que arrenquen a l'època romana i atresoren obres cabdals del romànic i del gòtic català, s'han redistribuït en àmbits que expliquen la raó de ser de l'univers creatiu de la icona del modernisme. Gaudí com a geni culminant d'una tradició artística és el sentit del discurs museogràfic.

Hi ha un tercer factor que farà d'aquest museu renovat un espai singular: la tecnologia d'última generació. La firma Samsung ha aportat els seus recursos més punters per fer de la visita “una experiència única i abassegadora”, emfasitza el conservador del Museu Diocesà, Pere Jordi Figuerola. Fins ara, aquesta empresa només havia prestat els seus equipaments més avançats al British Museum i al museu del Prado.

Gaudí casa bé amb les noves tecnologies perquè, com diu Figuerola, “ens ajuden a entendre millor el seu talent tan innovador i a resoldre alguns dels enigmes que ens va deixar”. Samsung ha aportat sofisticats dispositius de realitat virtual. D'entre els més impactants, les recreacions de dos projectes fallits de Gaudí: l'església de la Colònia Güell, inacabada, i la capella que havia pensat per al Park Güell, una rèplica del Sant Sepulcre de Jerusalem.

La tecnologia fa miracles: avui és possible reconstruir una idea fracassada, com el d'aquesta capella tan peculiar, a partir d'una trista fotografia en blanc i negre. Però al darrere hi ha moltíssims anys de feina d'investigadors d'arreu. En aquest cas, de la Universitat d'Innsbruck. “Ens hem aliat amb els millors estudiosos i experts de Gaudí de tot el món”, no es cansen de dir i repetir els responsables del Museu Diocesà com a garantia de rigor.

El museu no canvia de nom però incorpora un lema molt més atractiu per captar visitants: The Gaudí Exhibition Center. Tot el que s'apropia de Gaudí és un imant. I en una zona, la de la catedral, on cada any passen més de 12 milions de turistes, cal aprofitar-ho, pensen els seus responsables. Això té traducció immediata en el preu de l'entrada general: 15 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia