cultura

ENTREVISTA. Salvador Company

lluís llort. novel·lista

“El País Valencià, les Illes i el Principat estem condemnats a entendre'ns”

“La cultura gratuïta acaba devaluada”
“La cultura gratuïta acaba devaluada”
“He de recórrer als premis per publicar”
“He de recórrer als premis per publicar”

Salvador Company (València, 1970) és novel·lista, traductor i professor universitari. Va guanyar el darrer premi Ciutat de Tarragona de novel·la Pin i Soler amb Sense fi, que publica Angle Editorial. La primera part de l'obra està protagonitzada per Toni Sanchis, un professor de tennis jove i de vida alegre pel que fa a drogues i sexe que, un cop mort, descobreix que ha estat assassinat i decideix buscar el responsable. La segona part està narrada a dues veus, per un cadell polític, Josevi, que ambiciona poder i diners i és addicte a una pornografia molt especial (es podria dir que a la carta), i Verònica (Nica), una professora a la qual han assassinat la parella perquè pretenia fer xantatge. Erotisme i humor, tensió narrativa i crítica social, sordidesa en l'esport d'elit, fantasmes que fan de detectius i la inevitable corrupció política conformen un thriller personal que funciona molt bé.

El sexe descrit és autobiogràfic, oi?

Sí [riu], estrictament autobiogràfic, si entenem per autobiogràfic qualsevol cosa que un ha viscut, pensat, desitjat, temut, imaginat... Qualsevol obra és autobiogràfica, i qualsevol autobiografia és una obra, una invenció.

Com és que els autors valencians sempre són tan hàbils narrant escenes eròtiques?

Bé, deu ser que som els casanoves del nostre àmbit cultural, no? Bromes a banda, com diu la saviesa popular: qui té fam, en bollos ensomnia. En qualsevol cas, gràcies per això de l'habilitat.

Hi ha novel·les centrades en esports: futbol, bàsquet, rugbi... Com és que va triar tennis?

Per afinitat personal i perquè es tracta d'un esport de la màxima dificultat tècnica i psicològica, en què et trobes radicalment i absoluta a soles, enfrontant-te a les teues pors i al rival, com en les situacions límit de la vida.

Vostè juga a tennis?

Sí, des de fa molts anys, però només he arribat a simple aficionat! A sobre, com Toni Sanchis, tinc una concepció artística del joc, en comptes de ser més competitiu i pràctic. Potser això m'ha permès de fer servir aquest esport com a metàfora d'algunes coses en aquesta novel·la i en un relat anterior titulat Lawn tennis.

És cert que no està en el focus més mediàtic de la sospita de dopatge, però n'hi ha...

Sens dubte, com en qualsevol esport professional on es mouen tants diners i interessos i on el calendari de competició és tan inhumà. Sempre es té la impressió que els metges esportius van per davant de les legislacions i dels controls, però tampoc no crec que es puga dir que tothom que s'hi dedica es dopa.

Benborser és el seu Macondo?

Més aviat el dels meus avis, a qui dec la fascinació pels relats ben explicats. I també la llengua. Quan els sentia explicar a la fresca històries de quan eren menuts al poble, de la guerra i la postguerra, no deixava de pensar que a mi també m'agradaria poder contar unes històries tan interessants, significatives i seductorament narrades, que això era al que em volia dedicar. Les lectures, les pel·lícules, la universitat i els amics també han contribuït, però l'origen és aquell: la veu dels meus avis en la penombra, a l'estiu, fascinant la meua imaginació.

Parli'm del Toni Sanchis, el protagonista. Que es converteixi en fantasma per poder investigar el seu assassinat és ben curiós...

Sí, em permetia moltes possibilitats i, a més, mostrar un personatge distanciat dels fets i, alhora, tràgic, apassionat encara per la vida que ha hagut de deixar de colp i volta i sense saber ben bé com. És com si s'unissen en ell el Dant i el Virgili que el guia, el Dant que vol saber com van morir i condemnar-se aquells esperits de l'Inferno, i els condemnats mateix, que s'adeleren per la vida que han deixat.

Mor jove, però ha tingut una vida ‘distreta'...

I tant! Ha viscut més en els seus trenta i escaig que molta gent en noranta, almenys pel que fa a les, diguem-ne, relacions interpersonals. De tota manera, segons tinc entès, no és tampoc un cas tan rar en la professió de la docència del tennis i del pàdel... N'hi ha autèntics cracks!

Woody Allen a ‘Match Point' ja mostrava aquesta capacitat de seducció que pot tenir un professor de tennis. Així és certa?

Sí, és el famós efecte tarima, encara que la classe no tinga lloc en una aula. I si Macht Point pot ser un referent de la primera part de Sense fi (en el meu cas, les conseqüències d'una pilotada en un partit de dobles tants anys abans), el de la segona part podria ser, sens dubte, Delictes i faltes, també d'Allen.

A vostè li agrada el gènere fantàstic?

Sí, sempre que tinga la màxima exigència estilística i narrativa. Per exemple 1984 o els contes de Poe o Blade Runner.

És curiós que el Toni, un cop mort, i tot i que es mou pel món, continuï a casa seva, d'alguna manera...

Certament, però hi ha dos factors que el lliguen a sa casa: el costum, el fet de tornar a la vida que ha perdut i que el feia sentir segur, i el mòbil, que se l'ha deixat carregant i que tindrà un paper fonamental en la seua recerca.

Passem a la segona part de la novel·la en què canvien els protagonistes. S'alternen les veus de la Verònica i el Josevi...

Com en la vida mateixa: en aparença no tenen res a veure amb el Toni i la seua mort, fins que anem lligant els caps, llunyans però significatius. També hi ha un canvi de to, especialment en el dietari que fa la Nica.

El negoci de ‘pornografia a la carta' que descriu, és real?

Ho deu ser, sens dubte. Hi ha molts tipus de prostitució, i per què no a distància? En una societat on tot té un preu, i on s'ha venut (regalada!) fins i tot la identitat com a poble, no vindrà d'ací, i menys encara en temps de crisi, quan gent que tenia la vida solucionada s'ha vist sense treball i sense habitatge de la nit al dia.

La perversió, la corrupció i els poderosos sempre guanyen? A València, a Catalunya i allà on sigui?

Sempre guanyen el que volen guanyar: diners i poder. El problema és que, sovint, furten els diners de la col·lectivitat, ocupen el poder representatiu als governs i marquen la pauta de comportament. Al País Valencià, i també a les Illes i al Principat, el que hauria de ser una excepció (l'ovella negra de cada partit) ha esdevingut gairebé la norma. I si preguntes a la gent, almenys a València, encara hi ha qui diu que ben estúpids haurien sigut de no haver-se'n aprofitat!

Som una cultura de ‘llestets', no? Si et compres un CD de música sembles idiota per no baixar-lo il·legalment. Si accedeixes al poder i no en treus profit personal, no et mereixes el càrrec. Canviarem mai?

Esperem que a poc a poc i encara que siga una mica. Tanmateix, sobretot en l'àmbit de la cultura, de vegades sembla que el treball dels que la produeixen no existeix i el producte fóra gratuït... Una cosa és l'abús de les grans multinacionals que han tingut fins ara l'exclusiva de certs negocis culturals i una altra la cultura gratuïta sense que ningú la subvencione. Una cultura entesa així porta a la devaluació de la cultura.

Són molt divertides les parts en què un capellà escolta la confessió del Josevi, d'alt contingut sexual...

Tragicòmica, diria jo: un grimpador que arribarà molt lluny no té inconvenient a explicar les seues misèries personals i les seues malifetes a canvi d'apaivagar la seua mala consciència. Una mostra més de la hipocresia de la nostra classe dirigent, que ens pixa a sobre i públicament diu que plou, i que és bo per a créixer...

Tenir un fill, deixar una llavor a la Terra, reconforta de tots els mals i injustícies?

No, però és una aposta personal i col·lectiva per la continuïtat de l'espècie i, en el nostre cas, de la nostra llengua i cultura. Caldria preguntar-li al fantasma del Toni, i no només a ell, a la novel·la...

Com es fa per guanyar un premi gairebé amb cada obra que es publica, o potser que s'escriu?

Que es publica, que es publica... I només amb les novel·les, no amb els reculls de relats! De la darrera obra i premi feia set anys, o siga, que amb paciència! De totes maneres, l'ideal fóra no haver de recórrer als premis per a poder publicar, haurien de ser un a més a més, una excepció. En el meu cas, des del darrer llibre de relats, el 2004, si no guanyava els premis no hauria publicat.

I ja fa massa anys que encara costa més publicar en català a València o des de València, oi? Aquesta tendència sí que sembla que costarà de canviar, tal com es preveu el futur del català...

Més aviat diria que hui dia costa publicar en català, en general; tot i que és cert que la manca de lectors, i especialment en català a València, és un mal endèmic. El que és cert és que, publicant a Catalunya i sent valencià, a València sóc editorialment forà, i a Catalunya, literàriament exòtic... D'altra banda, en l'àmbit literari i cultural, però, així com en l'econòmic, el País Valencià, les Illes i el Principat estem condemnats a entendre'ns o, si no, a resignar-nos a ser una cultura i una economia de segona o de tercera, segons els casos.


Sílvia Rodríguez / angle


Sí, des de fa molts anys, però només he arribat a simple aficionat! A sobre, com Toni Sanchis, tinc una concepció artística del joc, en comptes de ser més competitiu i pràctic. Potser això m'ha permès de fer servir aquest esport com a metàfora d'algunes coses en aquesta novel·la i en un relat anterior titulat Lawn tennis.

És cert que no està en el focus més mediàtic de la sospita de dopatge, però n'hi ha...

Sens dubte, com en qualsevol esport professional on es mouen tants diners i interessos i on el calendari de competició és tan inhumà. Sempre es té la impressió que els metges esportius van per davant de les legislacions i dels controls, però tampoc no crec que es puga dir que tothom que s'hi dedica es dopa.

Benborser és el seu Macondo?

Més aviat el dels meus avis, a qui dec la fascinació pels relats ben explicats. I també la llengua. Quan els sentia explicar a la fresca històries de quan eren menuts al poble, de la guerra i la postguerra, no deixava de pensar que a mi també m'agradaria poder contar unes històries tan interessants, significatives i seductorament narrades, que això era al que em volia dedicar. Les lectures, les pel·lícules, la universitat i els amics també han contribuït, però l'origen és aquell: la veu dels meus avis en la penombra, a l'estiu, fascinant la meua imaginació.

Parli'm del Toni Sanchis, el protagonista. Que es converteixi en fantasma per poder investigar el seu assassinat és ben curiós...

Sí, em permetia moltes possibilitats i, a més, mostrar un personatge distanciat dels fets i, alhora, tràgic, apassionat encara per la vida que ha hagut de deixar de colp i volta i sense saber ben bé com. És com si s'unissen en ell el Dant i el Virgili que el guia, el Dant que vol saber com van morir i condemnar-se aquells esperits de l'Inferno, i els condemnats mateix, que s'adeleren per la vida que han deixat.

Mor jove, però ha tingut una vida ‘distreta'...

I tant! Ha viscut més en els seus trenta i escaig que molta gent en noranta, almenys pel que fa a les, diguem-ne, relacions interpersonals. De tota manera, segons tinc entès, no és tampoc un cas tan rar en la professió de la docència del tennis i del pàdel... N'hi ha autèntics cracks!

Woody Allen a ‘Match Point' ja mostrava aquesta capacitat de seducció que pot tenir un professor de tennis. Així és certa?

Sí, és el famós efecte tarima, encara que la classe no tinga lloc en una aula. I si Macht Point pot ser un referent de la primera part de Sense fi (en el meu cas, les conseqüències d'una pilotada en un partit de dobles tants anys abans), el de la segona part podria ser, sens dubte, Delictes i faltes, també d'Allen.

A vostè li agrada el gènere fantàstic?

Sí, sempre que tinga la màxima exigència estilística i narrativa. Per exemple 1984 o els contes de Poe o Blade Runner.

És curiós que el Toni, un cop mort, i tot i que es mou pel món, continuï a casa seva, d'alguna manera...

Certament, però hi ha dos factors que el lliguen a sa casa: el costum, el fet de tornar a la vida que ha perdut i que el feia sentir segur, i el mòbil, que se l'ha deixat carregant i que tindrà un paper fonamental en la seua recerca.

Passem a la segona part de la novel·la en què canvien els protagonistes. S'alternen les veus de la Verònica i el Josevi...

Com en la vida mateixa: en aparença no tenen res a veure amb el Toni i la seua mort, fins que anem lligant els caps, llunyans però significatius. També hi ha un canvi de to, especialment en el dietari que fa la Nica.

El negoci de ‘pornografia a la carta' que descriu, és real?

Ho deu ser, sens dubte. Hi ha molts tipus de prostitució, i per què no a distància? En una societat on tot té un preu, i on s'ha venut (regalada!) fins i tot la identitat com a poble, no vindrà d'ací, i menys encara en temps de crisi, quan gent que tenia la vida solucionada s'ha vist sense treball i sense habitatge de la nit al dia.

La perversió, la corrupció i els poderosos sempre guanyen? A València, a Catalunya i allà on sigui?

Sempre guanyen el que volen guanyar: diners i poder. El problema és que, sovint, furten els diners de la col·lectivitat, ocupen el poder representatiu als governs i marquen la pauta de comportament. Al País Valencià, i també a les Illes i al Principat, el que hauria de ser una excepció (l'ovella negra de cada partit) ha esdevingut gairebé la norma. I si preguntes a la gent, almenys a València, encara hi ha qui diu que ben estúpids haurien sigut de no haver-se'n aprofitat!

Som una cultura de ‘llestets', no? Si et compres un CD de música sembles idiota per no baixar-lo il·legalment. Si accedeixes al poder i no en treus profit personal, no et mereixes el càrrec. Canviarem mai?

Esperem que a poc a poc i encara que siga una mica. Tanmateix, sobretot en l'àmbit de la cultura, de vegades sembla que el treball dels que la produeixen no existeix i el producte fóra gratuït... Una cosa és l'abús de les grans multinacionals que han tingut fins ara l'exclusiva de certs negocis culturals i una altra la cultura gratuïta sense que ningú la subvencione. Una cultura entesa així porta a la devaluació de la cultura.

Són molt divertides les parts en què un capellà escolta la confessió del Josevi, d'alt contingut sexual...

Tragicòmica, diria jo: un grimpador que arribarà molt lluny no té inconvenient a explicar les seues misèries personals i les seues malifetes a canvi d'apaivagar la seua mala consciència. Una mostra més de la hipocresia de la nostra classe dirigent, que ens pixa a sobre i públicament diu que plou, i que és bo per a créixer...

Tenir un fill, deixar una llavor a la Terra, reconforta de tots els mals i injustícies?

No, però és una aposta personal i col·lectiva per la continuïtat de l'espècie i, en el nostre cas, de la nostra llengua i cultura. Caldria preguntar-li al fantasma del Toni, i no només a ell, a la novel·la...

Com es fa per guanyar un premi gairebé amb cada obra que es publica, o potser que s'escriu?

Que es publica, que es publica... I només amb les novel·les, no amb els reculls de relats! De la darrera obra i premi feia set anys, o siga, que amb paciència! De totes maneres, l'ideal fóra no haver de recórrer als premis per a poder publicar, haurien de ser un a més a més, una excepció. En el meu cas, des del darrer llibre de relats, el 2004, si no guanyava els premis no hauria publicat.

I ja fa massa anys que encara costa més publicar en català a València o des de València, oi? Aquesta tendència sí que sembla que costarà de canviar, tal com es preveu el futur del català...

Més aviat diria que hui dia costa publicar en català, en general; tot i que és cert que la manca de lectors, i especialment en català a València, és un mal endèmic. El que és cert és que, publicant a Catalunya i sent valencià, a València sóc editorialment forà, i a Catalunya, literàriament exòtic... D'altra banda, en l'àmbit literari i cultural, però, així com en l'econòmic, el País Valencià, les Illes i el Principat estem condemnats a entendre'ns o, si no, a resignar-nos a ser una cultura i una economia de segona o de tercera, segons els casos.

L'apunt
Salvador Company va debutar amb els contes El cel a trossos (2001), el 2002 va guanyar el premi Documenta amb Voleriana. El va seguir els contes de Lawn tennis (2004). Silenci de plom (2008) va merèixer els premis Joanot Martorell i de la Crítica dels Escriptors Valencians.
L'apunt
Salvador Company va debutar amb els contes El cel a trossos (2001), el 2002 va guanyar el premi Documenta amb Voleriana. El va seguir els contes de Lawn tennis (2004). Silenci de plom (2008) va merèixer els premis Joanot Martorell i de la Crítica dels Escriptors Valencians.
Sense fi
Salvador Company
25è premi Ciutat de Tarragona de novel·la Pin i Soler Editorial: Angle Barcelona, 2015 Pàgines: 176 Preu: 16,90 euros
Sense fi
Salvador Company
25è premi Ciutat de Tarragona de novel·la Pin i Soler Editorial: Angle Barcelona, 2015 Pàgines: 176 Preu: 16,90 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

El Recòndit tanca la quarta edició amb rècord de públic

GIRONA
música

Superchunk actuarà a Sant Feliu de Guíxols

sant feliu de guíxols
CRÒNICA

Des de l’aniversari de Rufus Wainwright

ABUSOS AL CINE I AL TEATRE

El Servei d’atenció als abusos en el sector artístic ha atès 21 consultes en dos anys

BARCELONA
equipaments

Carles García Hermosilla, nou director del Museu d’Història de Barcelona

barcelona
cultura

El Museu d’Història de la Joguina reobre amb més objectes exposats

sant feliu de guíxols
Cultura

Mor Julia Uceda Valiente, professora, escriptora i poetessa andalusa

Cultura

Troben víctimes de la pesta negra del segle XIV a la Catalunya central

Santa Maria de Besora
Sergi Clavell
President del Gremi d’Antiquaris de Catalunya

"El sistema espanyol d'exportacions d'obres d'art és una barbaritat"

Barcelona