cultura

Petros Márkaris

Escriptor

La negra, la millor novel·la social

Els responsables dels problemes de Grècia som els grecs, no la EU
Amb la pobresa, els grecs han llençat els valors. Ara estan tornant a la pobresa sense valors
La negra és pràcticament l'única novel·la social que existeix en la literatura europea
Acaba de rebre el premi Liberpress. Com s'hi sent i què opina de Girona?
Em sento molt content, per mi és un honor. Va ser una sorpresa molt agradable ser seleccionat. És la meva segona vegada a Girona; vaig venir al maig 5 dies pel festival MOT i vaig poder visitar la ciutat. Em va encantar.
Com està Grècia ?
Està passant moments molt difícils. El problema és que mentre una part gran del poble està patint, hi ha una miniclasse política que només es preocupa pels seus jocs interns. La tercera part del triangle és Europa amb les seves normes d'austeritat. Per tal que la gent lluiti i segueixi endavant necessita una perspectiva, i en aquests moments això no existeix; al contrari, la gent no creu que aquestes mesures siguin aplicables. No sé com se'n sortirà, d'aquest desastre:el desastre de destruir la classe mitjana, el de la classe política i el de les mesures.
Hi ha poca esperança per a Grècia?
Nou de cada deu grecs et diran: oblida-t'en, no hi ha esperança.
I vostè, què en creu?
No sóc polític, però tot i així puc dir que el que ara està passant és el resultat d'una sèrie d'errors i de decisions equivocades, bàsicament de la part grega, no d'Europa. Nosaltres vam fer errors enormes però Europa no va voler veure la magnitud dels problemes i fins ara no ha pres mesures. Les decisions errònies i els passos en fals del govern grec ens treuen el dret de dir ara a Europa: què caram esteu fent?
Quins errors?
Es van començar cometre fa molt de temps. Des de principis dels 80, quan Grècia va entrar al Mercat Comú, van començar a arribar diners en quantitats mai vistes. Els governs d'aquell temps els van distribuir cap al seu sistema clientelar, i així vam prendre l'oportunitat de construir una política d'inversions. Els europeus no van controlar el que passava amb els diners dels contribuents europeus, i van venir aquí per fer negoci. I quan es van acabar els subsidis, vam començar a demanar crèdits enormes. Sempre vaig dir que estava molt en contra dels Jocs Olímpics. Van ser un greu error.
Com és?
Vam haver de demanar tants crèdits que no els podem tornar mai. Només per tres setmanes llançar els diners d'aquella manera! Els de l'establishment es van fer rics amb els Jocs, però la gent normal encara ho paga. L'error va ser que primer s'haurien haver fet les reformes necessàries i després entrar a la zona euro. Per tant penso que la EU no és responsable, en som nosaltres. No podem esperar que altres països siguin més sensibles que nosaltres mateixos.
Hi ha molta corrupció a Grècia?
Mirem el nostre entorn(Volkswagen, Blatter), és la gran corrupció. Creieu que la corrupció a Grècia es més gran que això? No. He sentit parlar moltes vegades de la corrupció a Grècia, però es tracta de petites empreses, de corrupció a petita escala. La pròxima vegada que els alemanys em preguntin sobre corrupció a Grècia ja tinc la resposta preparada! (riu).
Vostè ja es mostrava crític amb Tsiritza fa uns mesos. Tsipras ha tornat a ser escollit primer ministre, què en pensa?
Encara sóc molt crític amb Tsiritza. La gent ha decidit, però no es tracta d'això. Els que el van votar són 35% del 57% que van anar a votar. Jo pertanyo als 43 restants, no hi vaig anar. Vivim en un país amb quasi el 44% d'abstenció. I aquest problema els hauria de fer pensar.
En els seus llibres descriu una societat en crisi, que va perdent els seus valors. Va dir una vegada que els grecs sabien ser feliços amb molt poca cosa, això ha canviat?
Sí, ha canviat. Sempre he dit que Grècia és un país pobre amb un nivell de cultura molt alt. I això s'ha perdut. En els 30 anys de riquesa a Grècia, que van dels 80 fins al 2009, la gent va llençar amb la pobresa també els valors de la pobresa. Ara estan tornant a la pobresa però sense els valors i això és un problema molt greu.
A quin valors s'està referint?
Ser feliç amb les coses petites, mínimes. Podien asseure's en una taverna hores , amb un cogombre, un tomàquet i dues sardines, amb un got de vi, i ser feliços. La manera d'entendre la cultura: la creació també s'ha perdut. El problema amb Grècia és que es va alimentar de manera intravenosa. Qualsevol estudiant de medicina sap que una vegada atures l'aliment intravenós has de passar per una transició per adaptar el cos poc a poc a la nutrició normal: primer amb sopa, arròs etc. A nosaltres ens van treure la vena i ens van posar al davant porc i patates.I el país es va posar malalt.
El seu últim llibre “Fins aquí hem arribat” mostra els orígens de la crisis i com afecta la gent normal.
Intento explicar que el país no es pot arreglar, s'ha de reconstruir des de zero. La crisi serà profunda i el desastre és molt gran. No es pot arreglar amb algunes correccions que ens imposen i ja està. S'ha de reconstruir i això vol dir que forces polítiques, econòmiques, de l'educació, de la cultura, han de treballar juntes. No és fàcil i no es farà demà però és una necessitat.
Té uns orígens molt barrejats, que també queden reflectits en la seva obra.
Vaig tenir molta sort. Tenir orígens diferents és una font d'inspiració i ajuda a entendre la diversitat de les cultures. La frontera entra Albània i Grècia, Epirus, era la part més pura més pobra de Grècia. Vaig decidir que el comissari Jaritos vingui d'aquí pels valors, la decència d'aquesta gent , q ue encara la conserven a tota la família de manera tradicional.
Té més plans per l'inspector Jaritos?
Estic escrivint un altre llibre, no sobre la crisis, és sobre la postcrisi. No tinc plans quan escric un llibre, l'estic descobrint sobre la marxa, igual que el meu protagonista. Ara sóc en un punt que no sé què passarà . Penso acabar-lo a final de gener
Jaritos té molt de vostè?
No molt, però tenim característiques en comú, els seus punts de vista són totalment meus. La meva filla em diu: estic farta de sentir les teves bromes sobre Atenes i els atenencs, i després llegir-les en les teves novel·les.
La novel·la negra és un pretexte per a una millor critica social?
Si, en els últims 30 anys, i des de Dostoievski , Dickens, Balzac i Zola, estem fent servir la novel·la negra per parlar dels problemes socials. Per això avui és pràcticament l'única novel·la social que existeix en la literatura europea. Altres novel·les es concentren més sobre el personatge, però no és el cas en la negra, que d'aquest punt de vista seria més una barreja de novel·la burgesa i medieval . De la mateixa manera que Don Quijote va de poble en poble per lluitar, Jaritos va de novel·la en novel·la per descobrir injustícia i crims.
L'inspector Jaritos és un Don Quijote modern?
Sí, i tots ho són. Els nostres personatges son més sociables del que ho era Sherlock Holmes, o els novel·les clàssiques. No hi ha inspectors que siguin genis. Carvalho no era un geni, jo no sóc un geni, Jaritos tampoc. Montalban i Camillero tampoc, són gent normal que fa la seva feina i fent-ho descobreixen els problemes socials i les injustícies.
Lleigeix molta novel·la negra?
Sí, italiana, Camilleri, Di Cataldo. Vaig aprendre molt de Montalbán, d'Andreu Martin i de Ledesma. També dels francesos. Estic fart de les escandinaves , no puc llegir més sobre detectius que només s'alimenten de pizza i cervesa. El que m'agrada de la novel·la mediterrània és la connexió amb la gastronomia. Hi ha un equilibri entre resoldre crims i gaudir de la vida, en canvi els escandinaus tenen un to més protestant i evangèlic: només trobar el crim. No entenc que perquè un detectiu sigui interessant hagi de tenir una vida personal destrossada. Jaritos té família feliç i estima la seva dona i filla. En el sud, a Europa i a Sudamèrica,els lectors s'identifiquen també amb la família, no només amb l'inspector.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic