cultura

Àngela Molina. situació crítica

Jaume Vidal

“El successor de Tàpies és en un museu a Madrid”

Té sentit la crítica d'art avui?

Avui la crítica d'art es produeix massivament i massivament s'ignora. Però encara té un paper important en el mercat del coneixement, això és en els museus, en el món acadèmic. Jo crec que la crítica és un gènere literari i una disciplina d'alt risc. Creem valor simbòlic, per això necessitem ser impetuosos, tenir una veu més forta, més teòrica.

S'ha convertit el crític en artista i l'artista en crític?

Els crítics ens enfrontem a un entorn artístic enormement plural i a una indústria cultural potentíssima on tothom està connectat. Això fa que el crític independent estigui aïllat, moltes vegades acaba per fer-se enemic de tots –el sistema– quan no acaba adaptant-se ràpidament a la situació. És llavors quan apareix el crític que també exerceix de comissari, d'artista, fins i tot de polític... La majoria de les vegades sorgeixen els conflictes d'interessos. La crítica s'ha balcanitzat.

Quin és el seu museu preferit?

La Fundación-Museo Jorge Oteiza, a Alzuza (Navarra). I en una escala més gran, el Reina Sofía

En quin no entraria mai?

No tinc manies, de tots en trec alguna lliçó. A Màlaga –i ho dic amb tristesa perquè la meva família és d'allà– es concentra el pitjor de cada casa: el CACMA, com a museu d'art contemporani, i la franquícia del Pompidou.

Tàpies té successor?

Em molesta veure l'art com una cosa mistificadora i patriarcal, així que surto per la tangent i dic que el millor successor de Tàpies dirigeix avui a Madrid el museu més important, després del Pompidou, d'art modern i contemporani d'Europa.

L'art català ha viscut massa dels grans noms?

Ens costa molt desmitificar els grans artistes. No hi ha hagut historiadors que s'involucressin en un procés de dessublimació enfront de l'homogeneïtzació de noms i estils. Hem entrat perillosament en el que Guy Debord va anomenar “l'espectacle integrat” i nosaltres som espectadors passius. Potser sigui aquest el projecte de les noves generacions d'historiadors i crítics culturals: penetrar en aquest espectacle per dinamitar i abordar noves reconfiguracions de la història.

Per quins artistes aposta?

M'interessen els treballs on predomina el lingüístic i també els nous formats, pensar com el desenvolupament tecnològic posa artistes enfront de problemes que no ens podíem imaginar abans i com aquests, en uns moments polítics m'atreviria a dir totalitzadors, busquen amb les obres el conflicte i el desacord.

Realment li interessa l'art al públic català?

No hi ha un sol públic, n'hi ha molts i tots amb demandes i interessos diferents.

Som un poble artísticament madur?

No. És cert que hi ha més galeries, artistes i museus. Però la seva funció social, que abans pertanyia a l'esfera de l'educació pública i la universitat, és ara totalment difusa. Vivim en un ambient d'amnèsia cultural.

Els polítics es creuen l'art català?

El neoliberalisme ho ha fetitxitzat tot, fins i tot el mercat. Hem estat governats per polítics que han estat al servei de la ideologia de les finances i han utilitzat no només l'art, la cultura en general, per legitimar-se sense importar-los les persones. Prenent un exemple, Anna Agustí, experta en Tàpies, autora del seu catàleg raonat i gran persona, acaba de morir. No he sentit cap polític parlar d'aquesta pèrdua.


Vivim un moment d'amnèsia cultural

Com a crítica d'art, Àngela Molina Climent (1962) és radical. Defuig d'ambigüitats tant pel que fa al que considera positiu com pel que no li agrada. Pensa que la crítica és subjectiva. La seva formació com a crítica és singular. Prové del món de la filologia i es va especialitzar en teoria de la literatura i literatura comparada. Va arribar a la crítica des de les narratives, de comparar les històries universals i les locals. Per això considera la crítica d'art com un gènere literari. Té un periple vital molt picassià. Va néixer a la Corunya, però de pare malagueny i mare madrilenya, i ha viscut la seva vida a Barcelona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
música

Guillem Gisbert i La Ludwig Band canten junts ‘Les aventures del general Lluna’ a Porta Ferrada

sant feliu de guíxols
festival

El nou festival Winterfest arribarà a Fontanals de Cerdanya el 6 i 7 de desembre

Fontanals de cerdanya
patrimoni

Salou instal·la jardineres inspirades en el modernisme

Salou
cultura

Tretze programes de la festa major de Vilafranca del Penedès, amb sorpresa de joia

Vilafranca del Penedès
Música

Marta Shanti guanya el 45è Concurs de Cançó de Salitja amb “Fada negra”

Salitja
música

Rosalía publica ‘New Woman’ amb la cantant tailandesa de k-pop Lisa

barcelona
patrimoni

Recuperen l’església romànica de Sant Julià d’Úixols de Castellterçol

Castellterçol
Arturo Gaya
CANTAUTOR I COFUNDADOR DEL GRUP QUICO EL CÉLIO, EL NOI I EL MUT DE FERRERIES

“Entre ‘Eufòria’ i els festivals, la cançó d’autor no té espai”

La Palma d’Ebre
Aina Clotet
Actriu

“És essencial que sempre hi hagi veritat en l’actuació”

Barcelona