Les 14 produccions del cartell d'Escena Poblenou són estrenes
Aquesta edició del festival es mou entre l'espai, el cos i l'humor
Hi ha tres eixos que delimiten el tipus de muntatge al festival Escena Poblenou: el treball amb l'espai, amb el cos i amb l'humor. Tots els treballs, a més, tenen un denominador comú: peces que són fruit d'una investigació formal que busca la proximitat amb l'espectador. I és que en cada edició del festival (aquest que comença és la vuitena) s'ha facilitat l'accés amb entrades a sala a un preu de tres euros o bé amb accions al carrer. Sergi Estebanell, l'altre codirector del festival, reforça la voluntat del festival de donar suport als creadors novells perquè trobin també nous circuïts. El projecte més ambiciós s'anomena Via i ja té deu socis. A Catalunya, també s'hi han involucrat Gest d'Esparreguera i la Fira de Tàrrega.
A Escena Poblenou hi ha 14 produccions i s'hi preveuen 22 funcions. Sempre en espais que estan dins el barri però que s'han forjat gràcies a les complicitats d'altres activistes culturals, com ara la sala d'exposicions del centre cívic Can Felipa, l'Hangar, l'Almazén, la Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega i dos festivals francesos que es vinculen amb el festival barceloní a través de l'euroregió Pirineus-Mediterrània. De fet, hi ha quatre peces internacionals que són estrenes a Catalunya (no són absolutes) i una coproducció amb la Fira de Tàrrega (Copacabana, de Pontén Pie) que ja es va veure en l'última edició de principis de setembre. Les beques NOF faciliten una residència i 3.000 euros per a la producció. Aquest any s'hi han presentat uns 60 projectes. Pontén Pie va rebre el suport de la Fira, però també d'Escena Poblenou (premiat amb una de les dues beques de Noves Formes Escèniques).
Amb Can Felipa es propicia el projecte A Cegues. La performàtica Sonia Gómez i l'artista visual Àlex Brahim, que tot i que es coneixien mai havien treballat junts, proposen una instal·lació artística. Àlex Serrano proposa dues coreografies de dansa. L'artista d'Àrea Tangent també estrena aquest cap de setmana una peça a Temporada Alta. Haurà de fer quilòmetres, però serà a tot arreu, assegura. Els artistes de l'Almazén (habituals al Cabaret cabrón) tancaran el festival el diumenge amb un avançament del que serà un muntatge per a la temporada vinent. Amb l'espai artístic contemporani Niu, es prepara un projecte a cavall entre la música i la instal·lació. Amb Hangar, Ángeles Ciscar prepara una peça audiovisual. Poblenou també ha cedit una residència perquè Berta Tarragó presenti un treball de carrer urbà (Crit cru/porcòpolis), que es farà al mercat, i a l'hotel Me Diana Gadish fa una peça que alterna clown i dansa (Génesis Joplin); La Bleda debuta amb Maduuuixes, una nova proposta de teatre familiar.
El Festival Ulls i Neruda
Si a Girona el Temporada Alta representa el festival de tardor de Catalunya, a Barcelona es desgranen propostes específiques de molt curta durada. A més d'Escena Poblenou, que comença avui mateix, a principi de mes es va organitzar la segona edició del Festival Butoh a Barcelona i ahir mateix va començar la tercera edició del Festival Ulls. Aquesta nova iniciativa, que apropa la producció de les companyies llatinoamericanes a Catalunya i té el suport de l'Institut de Cultura de Barcelona, ha potenciat la seva mirada més interdisciplinària. El festival d'enguany presenta vuit obres de teatre, cinc actuacions musicals, cinc classes magistrals, tres projeccions de cinema, dues performances, tallers infantils i una mostra. Ulls 2009 presenta espectacles contemporanis innovadors i de qualitat que s'adapten als espais urbans de Barcelona. D'entre les companyies que hi participen, cal destacar la de Renzo Sicco, Assemblea Teatro, que estrena a Espanya El funeral de Neruda (21.00 h, Palau de la Virreina), o la companyia mexicana Master of Tears, que estrena Humo. La companyia equatoriana La Virgen de Quito Producciones estrena a Espanya El carnicero de Okeville 1.1, una obra de teatre experimental que aborda temes com ara la violència i la soledat.