cultura

ORIOL FERRE

CODIRECTOR DE LA FIRA DE TEATRE DE TITELLES DE LLEIDA

“Lleida és referent i marca en el món dels titellaires”

“A la Fira de Titelles s'han programat espectacles eròtics amb titelles. Volem trencar el clixé que els titelles tan sols són per a nens. Aquest any hem programat un espectacle per a adults basat en el marquès de Sade”

“Els nens són molt actius, és com si ells estiguessin manipulant les titelles. És un teatre participatiu”

Activista cultural.
A la Fira de Titelles lleidatana, un públic familiar i adult té l'oportunitat de presenciar les darreres novetats d'arreu del món al voltant dels titelles. I un dels responsables de tot això és Oriol Ferre, un home que creu en el que fa i que lluita per fer arribar el món dels titelles molt més enllà del seu espai tradicional. El seu desig és que arribin als adolescents.

El teatre de titelles ens desperta tendresa, creativitat... A Lleida, els dies 29 i 30 d'abril i 1 de maig, tothom surt al carrer per seguir l'ampli programa de la Fira de Titelles. En parlem amb el seu codirector, Oriol Ferre.

La Fira de Titelles de Lleida complirà 27 anys. Com neix?
Fou obra del Centre de Titelles creat el 1986 per Julieta Agustí i Andreu Vallvé. Julieta era psicòloga i Joan Andreu era professor a l'Institut del Teatre. Eren uns grans apassionats del teatre de titelles i volien donar a conèixer tot el seu art ancestral conegut arreu del món. La fira neix amb voluntat de mercat, el que volem és que vinguin programadors de tot arreu, i ja som un punt de trobada per comprar i vendre espectacles on les companyies aprofiten per mostrar les seves creacions tant al públic com als professionals que es dediquen a la programació teatral.
Molts de nosaltres, de petits, anàvem a veure aquells espectacles en què els titelles es barallaven, hi havia el bo i el dolent, i els nens hi participàvem.
Exacte. Crec que tots aquests espectacles els tenim gravats a la memòria com unes vivències vives i molt marcades, moltes generacions han vist algun espectacle d'aquest tipus. És un teatre molt participatiu i els nens són molt actius, és com si ells estiguessin manipulant els titelles, hi ha una gran relació amb el públic.
Els nens d'ara són més seguidors dels entreteniments que troben a la xarxa que dels titelles?
Crec que és el que toca per l'evolució del temps, ara tot és instantani. Però cal que recuperem la vessant romàntica del teatre.
La Fira de Teatre de Titelles surt al carrer i fa que qui camini per Lleida es trobi immers en el món teatral.
Aquesta fira dura tres dies, i durant aquest espai de temps els carrers són plens d'una gentada que vol gaudir dels espectacles. Aquesta cita ocupa els carrers de Lleida i els lleidatans aprofiten les dates per gaudir de l'esdeveniment.
En aquesta festa hi participa tota la gent?
Especialment en les últimes edicions, veiem que Lleida surt al carrer, ve públic de Catalunya i de la resta de l'Estat, i també públic internacional. Amb el públic francès fem una mena d'intercanvi intercultural, cada actuació és una experiència.
Aquesta fira representa una finestra per als titelles?
Com a mercat és l'única que hi ha a Catalunya i a la resta de l'Estat. Per al programador que vol trobar titelles és una cita ineludible, sap que a Lleida té una ampli punt de trobada, som tot un referent aconseguit gràcies als esforços de més de 25 anys. Lleida és ja un referent i una marca en el món dels titellaires.
De quin material estan fets ara els titelles?
Des de fa uns anys el teatre de titelles ha evolucionat molt i els materials són diversos. La gent investiga, intenta ser original i actualment es treballa el làtex, la roba, la fusta o els plàstics. Això vol dir que cada companyia treballa els seus titelles amb materials diferents.
Les companyies Claca, Babi, L'Estaquirot i La Fanfarra són encara vigents?
Totes continuen estant en actiu. I fins i tot van complint anys treballant, encara. Altres històrics han deixat l'activitat però continuen sent tot un referent del món titellaire.
Per què a Catalunya no hi ha botigues on comprar titelles?
És una demanda que rebem sovint, la gent pregunta on pot trobar titelles, i nosaltres no els podem donar la resposta que voldríem. Des de la Fira de Titelles lleidatana hem obert un espai al mercat artesà per a tota aquesta gent que crea titelles i que no poden tindre una botiga en un determinat lloc. Els creadors van de festival en festival muntant la seva parada per vendre les seves creacions. Intentem que hi hagi titelles artesans, que siguin econòmics, però amb un treball molt elaborat, tenen un valor afegit, el de la qualitat.
Per vostè, quines són actualment les millors companyies de teatre de titelles?
Em posa en un compromís. Els últims anys hem vist que França està en un moment molt dolç de creació, tenen una estètica i unes dramatúrgies molt treballades, en aquests moments estan produint molts bons espectacles. Després, al Canadà, potser per la seva família francòfona, també produeixen espectacles que desperten moltes emocions, però també a Catalunya i a la resta de l'Estat tenim espectacles molt bons, de qualitat, originals i amb visió internacional.
Tradicionalment, aquesta mena d'espectacles amb titelles són per als nens, però les mares i els pares que els acompanyen també gaudeixen de la funció.
La majoria d'espectacles d'aquesta mena van dirigits al món infantil, però nosaltres intentem fer pedagogia explicant que volem anar més enllà. A la Fira de Titelles s'han programat espectacles eròtics per a adults, aquest any programarem un espectacle basat en diversos texts del marquès de Sade. Volem trencar el clixé que els titelles tan sols són per a nens.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona