Arts escèniques

Òpera, ara, eterna

La creació de la Fundació Òpera Catalunya reforça el circuit líric al nostre país i la projecció de l’OSV i li dona una eina de continuïtat

El 2022 farà 40 anys que Mirna Lacambra va arrencar un programa líric a Sabadell per estendre’l per tot Catalunya. Des de feia anys, la directora de l’Associació Amics de l’Òpera de Sabadell lluitava perquè el projecte tingués sortida més enllà de la seva empenta personal. Amb la creació de la Fundació Òpera Catalunya s’assenten les bases per garantir el desenvolupament operístic des de Sabadell i per a Catalunya. L’entitat té un pressupost de 3,5 milions finançat per l’administració, empreses privades (Fluidra i Fundació Banc Sabadell, principalment) i recursos propis. Es dibuixa un marc estable i ambiciós per a l’òpera, eterna.

L’Orquestra Simfònica del Vallès es va muntar per poder tenir una formació que toqués les òperes. En els anys de dificultat econòmica, l’OSV es va convertir en cooperativa laboral. Ara, després de dècades en què han hagut d’ampliar el cartell d’actuacions per ser viable fins a aconseguir un espai de referència com el Palau de la Música per ser visibles a Barcelona, es torna a unir al futur de l’òpera compartint fundació.

El circuit operístic és un referent, no n’hi ha cap altre de similar a Europa: produir òpera en una ciutat (que no és capital) i crear una xarxa per repetir funcions arreu de Catalunya. Efectivament, la consellera de Cultura, Àngels Ponsa, aclaria que aquest “és un projecte de país per al país” i que el valor d’extendre la cultura pel territori és un objectiu compartit pel departament. La fórmula de Fundació Òpera Catalunya ha de permetre generar dispositius escènics de menor envergadura per poder accedir a més municipis de Catalunya amb sales amb menys recursos.

Per a aquesta temporada s’ha programat Tosca, que estrenarà la setmana vinent al Teatre Municipal de La Faràndula (24, 26 i 28 de febrer). Posteriorment farà gira per Manresa, Sant Cugat del Vallès, Granollers, Reus, Viladecans, Barcelona, Girona i Lleida. Fins al 19 de març. La previsió és que la gira ja augmenti de places la temporada vinent amb dos municipis més.

La intuïció de Mirna Lacambra ha fet dòmino, sovint, recordaven ahir en la presentació a la seu de Cultura, a Barcelona. Com ara la creació de l’Escola d’Òpera de Sabadell, que ha permès ampliar el nombre de cantants lírics a Catalunya. Les produccions pròpies han donat feina a escenògrafs, tècnics i al ram de la sastreria, per exemple. Un bon exemple n’és la direcció musical d’aquesta Tosca, a càrrec del jove sabadellenc Sergi Roca, una de les primeres i poques oportunitats del director a Catalunya, però que ja manté una sòlida carrera a Alemanya.Tosca compta en el seu elenc amb les sopranos Maribel Ortega i Carmen Solís en el paper de Tosca; el tenor Enrique Ferrer és Mario Cavaradosi; el baríton Luís Cansino, Il Barone Scarpia; Pau Armengol (Sagristà) i Alejandro Baliñas (Angelotti) són joves professionals sorgits de la pedrera de l’Escola d’Òpera de Sabadell.

Aixecar el muntatge salvant totes les prevencions de la Covid és un nou miracle, insistien ahir, quan bona part dels teatres d’Europa continuen tancats. Sense anar més lluny, Carme Portaceli veu com la seva producció de Madame Bovary al KVS de Brussel·les, tot i assajar-se aquests dies, no podrà fer cap actuació presencial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia