Arts escèniques

Desconfiança eterna

La por a la immigració, en un muntatge comunitari de Marta Galán al Lliure

Forasters vindran..., amb dramatúrgia i direcció de Marta Galán Sala, volia ser un mirall entre dues generacions d’immigrants: les que van venir de la Península cap a Barcelona i que van malviure en barraques durant unes dècades i la que els últims anys està arribant des de l’estranger i malviu sense dret a la residència ni a treballar. L’obra s’estrena avui i estarà en cartell a l’ Espai Lliure fins al 25 d’aquest mes. L’espectacle és el resultat d’una investigació entrevistant joves (a qui dona suport la Taula de Joves Comtal) i avis que van protagonitzar la immigració als anys cinquanta i seixanta. Tot el material ha servit per completar una peça d’autoficció que protagonitza Susanna Barranco, que recorda l’arribada dels seus avis a Barcelona. Va ser arran d’aquest treball que va descobrir que el seu pare havia nascut en una barraca. L’acompanyen en aquest viatge iniciàtic Núria Lloansí i Juan Navarro.

Dificultats burocràtiques no han permès que els joves tinguin més presència en l’actual muntatge. Però ja hi ha prevista una segona peça (pels volts de l’estiu vinent) en què ells podran explicar el seu testimoni per comprovar que, efectivament, la desconfiança i l’estigmatització se segueix repetint(ara amb l’agreujant que molts dels que els penalitzen van patir un menysteniment similar, sembla insinuar la hipòtesi). Les mateixes autoritats franquistes perseguien les persones que arribaven a l’estació de França, a Barcelona, si no tenien una adreça on allotjar-se. Això trenca la teoria que el franquisme va propiciar la immigració per dominar els catalans, comenta la directora. En realitat, no va ser ben vista la immigració fins que no es van començar a construir grans edificis perquè els habitessin i no va donar impuls al renaixement industrial de la capital catalana, ja entrats els anys seixanta. Paral·lelament a la investigació amb els testimonis, també s’ha consultat centres de recerca com pot ser l’Observatori de Vida quotidiana de Barcelona i reflexions d’intel·lectuals, com la pregunta que es formula l’antropòleg Manuel Delgado: “Som capaços de fer una societat heterogenètica o no?”

Galán, una dramaturga de notable trajectòria amb dues dècades de carrera, ha estat indagant els últims deu anys en el teatre comunitari, perseguint un teatre social que reivindica la memòria i el testimoni de les persones ignorades al carrer. Treballa des del 2012 amb un grup d’àvies, veïnes de l’Antic Teatre, amb qui ja han fet un parell d’espectacles (Bellesa i Souvenir). La intenció era ajuntar al Lliure joves i avis, però el risc de possibles contagis ho va impedir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ARQUITECTURA

‘Parlaments d’aigua’, la proposta catalana per a la Biennal d’Arquitectura

BARCELONA
ART

L’artista Refik Anadol estrena una quarta obra exclusiva per a la Casa Batlló

BARCELONA
Cultura

Primeres cinc figures de la imatgeria festiva declarades Bé Cultural d’Interès Nacional

Vilafranca del Penedès
Cinema

El cinema Truffaut renova la seva identitat visual corporativa

Girona
Música

Julieta i Mushkaa col·laboraran juntes en un nou tema

barcelona

Sons del Món arrenca la 17a edició amb el 80% de les entrades venudes

ROSES
Eric del Arco
Aprenent de llibreter a la llibreria Documenta i president del Gremi de Llibreters de Catalunya

“La Sagrada Família és la icona número 1 del món”

Barcelona
cinema

Amics, amants i còmplices de la Filmoteca

Barcelona
Sergio Dalma
Cantant

“Els artistes tenim molt d’ego, però els polítics... déu-n’hi-do!”

Barcelona