Pixar posa el focus en els personatges
CaixaForum Girona mostra el procés de creació dels protagonistes a través de 48 maquetes i 124 dibuixos originals
Molts recorden l’exposició Pixar, 25 anys d’animació que fa sis anys va omplir de públic diversos centres de CaixaForum. L’entitat, que ja ha dedicat mostres retrospectives a grans noms del món del cinema com Charles Chaplin, Federico Fellini i Georges Méliès, i a temes com els vampirs i la infància en el cinema, ara torna a l’univers projectat per l’estimat estudi d’animació per posar el focus en el primer procés de desenvolupament dels personatges, des de la seva gènesi.
L’exposició, que es va inaugurar ahir a CaixaForum Girona i es podrà veure fins al 22 d’agost, demostra que els personatges de Pixar són el resultat d’un procés creatiu molt acurat i rigorós fruit d’un profund treball de recerca. D’aquesta manera, endinsa els espectadors en les bambolines creatives d’una gran factoria de ficció com és Pixar.
Repartida en tres grans àmbits – Construint Personatges, Relacions i Mons–, el recorregut de la mostra explica, a través de 124 dibuixos originals, 48 maquetes i 5 audiovisuals, com els personatges de Pixar són el resultat d’un intens treball en equip per aconseguir una bona definició dels personatges, perquè transmetin de la millor manera possible l’argument i per fer-los encaixar amb la resta d’elements de la pel·lícula, també amb els paisatges.
L’exposició està organitzada per Pixar Animation Studios en col·laboració amb la Fundació La Caixa, i tot el material exposat prové de la companyia amb seu a San Francisco, que conserva arxivats milions de peces, objectes, maquetes, dibuixos i pintures que han servit per crear personatges tan entranyables com el Sully de Montres S.A. –del qual podem apreciar com va començar sent més petit i tenia tentacles en comptes de cames, en un moment del procés–, en Woody de Toy Story –més hieràtic i esquerp abans de no ser el ninot de roba que tots voldríem haver tingut– o Coco –l’àvia que està a punt de traspassar a un univers on els morts són tant o més reals que els vius.
I ningú podria explicar millor la construcció del disseny d’un personatge de Pixar que els mateixos creatius, dibuixants i guionistes que participen en el procés de creació d’un llargmetratge. “A l’hora de dissenyar un personatge, hi ha un munt de decisions que cal prendre. Però quan veus la pel·lícula, tota la feina que fem nosaltres ha de desaparèixer. Només vols que la gent es cregui aquests personatges i que tingui la sensació de ser dins la història amb ells”, resa una cita de Bob Pauley, dissenyador de producció.
La directora de l’àrea d’exposicions i col·lecció de la Fundació La Caixa, Isabel Salgado; la directora de CaixaForum Girona, Anna Colomer, i la comissària Brianne Moseley, des de la seu de Pixar via streaming, van donar per inaugurada ahir una mostra que, després de Girona, es podrà veure a altres centres de CaixaForum com són els de Palma, Tarragona i Lleida.
Conferències i films
Paral·lelament, a part de l’exposició, hi ha programades activitats complementàries, a més de la possibilitat d’aprofundir-hi amb l’equip d’educadors de què disposa el centre. Destaca el cicle de conferències que oferirà presencialment un planter d’entesos en la matèria com són Jordi Sánchez-Navarro (5 de maig), Àngel Sala (12 de maig), Elena Neira (19 de maig) i Eduardo Martín (26 de maig), que ha aconseguit el seu somni de treballar per a l’estudi i parlarà de Com aconseguir treballar a Pixar i no morir en l’intent. També es projectaran alguns dels títols cabdals de la companyia com són Toy Story, Els Increïbles, Up, Del revés i Coco.