Art

El traç virtuós de Palau-Ferré, a l’MD’A

Girona s’afegeix a la celebració del centenari de l’artista de Montblanc

Dibuixava sense alçar la mà del paper

El disgust pel destí d’una obra d’encàrrec va empènyer Maties Palau Ferré (Montblanc, 1921-2000) a destruir les pintures que guardava al seu taller. En va indultar de tota manera unes quantes i, de fet, amb el temps va anar aplacant la seva ràbia, però per a la posteritat ha acabat sent “el pintor que cremava els quadres”. En l’any que es commemora el seu centenari, els hereus s’han proposat donar a conèixer altres facetes més edificants de l’artista i que fan més servei a l’estudi i divulgació de la seva obra. Una d’elles és la seva habilitat per dibuixar figures d’un sol traç, sense aixecar la mà del paper per resoldre la composició en una trama constructiva perfectament cohesionada. Una mostra d’aquests exercicis de virtuós es presenta fins al 9 de febrer al Museu d’Art de Girona (MD’A) en una proposta de petit format inclosa dins els actes del centenari i comissariada pel seu net, l’historiador Francesc Marco-Palau. Els dibuixos són només una de les múltiples vessants d’aquest artista polifacètic que va treballar sobretot la pintura, però també l’escultura i la ceràmica, i que es va comprometre amb projectes socials de diverses onegés elaborant cartells i il·lustrant campanyes de difusió de manera altruista.

Entre les obres presentades a l’MD’A, que el setembre del 2018 ja va exposar el dibuix Unitat, de 1977, provinent del fons d’art del diari Avui, hi ha minotaures mitològics inspirats de la cultura grecollatina, les seves característiques figures femenines d’ulls ametllats emmarcades en fons naturals o culturals (flors i llibres), parelles enamorades, ballarins o representacions col·lectives d’una humanitat que Palau-Ferré aspirava a transformar. Els seus són dibuixos que “defugen omplir la totalitat del paper i se simplifiquen en línies entrellaçades de colors, en un exercici reduccionista de la forma a favor del concepte”, com ho explica Marco-Palau, que ha incorporat a la selecció algunes mostres del compromís social del seu avi. Moltes de les obres pertanyen a col·leccions privades gironines.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.