Mateu Ciurana porta el curt ‘Bernadeta’ a la novel·la
La seva segona novel·la, subtitulada ‘Història de passió i mort’, és “un drama molt gran explicat amb mirada berlanguiana”
Humanitza la veu que narra la història, a través d’un periodista local
L’any 2015, el periodista de ràdio, cineasta, escriptor i gestor cultural Mateu Ciurana (Caldes de Malavella, 1959) va estrenar el curtmetratge Bernadeta, un film sobre un estrany cas de misticisme religiós d’una jove, que desconcerta el capellà i els veïns del poble, amb Casandra Lungu i Xavier Sardà com a protagonistes. “Era un curt diferent als altres que he fet: molt seriós, sense humor i amb una estructura de llargmetratge, tot i que dura uns 20 minuts. I em va quedar sempre l’espina que era una història que valia la pena desenvolupar d’una manera més extensa i detallada”, explica Ciurana, que va debutar com a novel·lista el 2019 amb La copa de Caldes (Curbet Edicions). Per això, aquest creador polivalent ha decidit convertir Bernadeta en una novel·la de 125 pàgines que, subtitulada Història de passió i mort, ha publicat recentment l’editorial figuerenca Brau . “Quan vaig començar a escriure la novel·la em vaig adonar que no podia ser que una obra meva no tingués una mica d’humor, així que em vaig inventar el personatge d’un periodista local, en Maurici Clapés, que no soc jo però sí que és una espècie d’àlter ego meu: té uns 60 anys, està divorciat, és una mica torracollons i fins i tot té les meves inicials.” Per Ciurana, Clapés li ha servit per “humanitzar la veu que t’explica la història, una veu narrativa que escriu a raig”. Aquest periodista investigador explica amb perplexitat la història de la mort de la Bernadeta: el malnom amb reminiscències del miracle de Lourdes que donen els seus veïns a la Joana, una noia jove que va molt a missa –“Un fet que resulta estrany per al mateix capellà”– quan comença a experimentar visions místiques i a atreure centenars de creients i curiosos, incloses bona part de les dones del poble, en un descampat als afores de la localitat escenari dels fets: Banys de la Selva. “És un drama molt gran explicat amb una mirada berlanguiana”, explica Ciurana, que aclareix també que “la novel·la comença on acaba el curt, amb la mort de la noia en circumstàncies raríssimes”. No és cap spoiler: a la portada del llibre apareix una il·lustració de la víctima ensagonada al terra, amb un rosari al costat. “Apareix morta i amb signes de violència la jove vident coneguda com a Bernadeta”, és el titular d’una notícia fictícia d’El Punt Avui, signada per la periodista Tura Soler, que posa en antecedents el lector a l’inici del llibre, juntament amb altres materials igualment versemblants com ara un informe dels Mossos d’Esquadra sobre la detenció de l’home trobat al costat de cadàver. A partir d’aquí, el llibre té dues parts: en la primera, Bernadeta, és Clapés qui explica com va evolucionant la seva investigació, en una sèrie de capítols titulats com misteris religiosos, i en la segona part, Història de la meva passió i mort, és la noia la que parla. La religió torna a ser aquí un element important, com a La copa de Caldes. “No vaig a missa, però reivindico la cultura catòlica, també com un marc espiritual per entendre la vida”, diu Ciurana.