El Festival Z suma El Canal i el Teatre de Lloret de Mar
La segona edició manté el protagonisme per als artistes i públic menors de 30 anys
Inclou exhibició, suport professional i debat, del 7 al 10 de juliol
El Festival Z , comandat per Jordi Duran, exdirector de Fira Tàrrega (2011-2018), creixerà en la seva segona edició. Després de la prova beta del 2021, passa de dos a quatre dies (del 7 al 10 de juliol) i amplia el nombre de companyies participants i debats. Pel que fa a espais, també creix: a més del Municipal i el centre cultural La Mercè, s’hi afegeix El Canal - Centre d’Arts Escèniques. El Teatre de Lloret de Mar també s’afegeix a aquest festival (que vol promoure artistes i públic de menys de 30 anys) a través de la Constel·lació Z, que mira d’implicar altres municipis i en dates properes al festival per ampliar els paràmetres.
Explorant futurs és el lema del festival, que manté els tres pilars conceptuals de l’any passat: 5 espectacles en exhibició, 4 obres en procés de residència i la presentació de 5 projectes escènics més. En la segona edició del Z, s’ha fet la primera convocatòria de propostes. Se’n van rebre un centenar d’arreu de Catalunya, que són les que han acabat entrant al cartell sigui com a espectacle fet (Cry babies, per exemple), com a assaig obert (MUSA i altres aus aquàtiques, Noves espiritualitats per a persones atees, per exemple) i els cinc projectes que Iria Cruz presentarà el 8 de juliol al matí a El Canal, l’espai de referència de l’activitat professional i de reflexió i de pensament.També la Sala Kopotkin integra algunes les activitats programades.
Pel que fa al pensament, es promou un cicle de debats sobre el futur en tres trobades que pivoten sobre les novel·les Jo, robot (Isaac Asimov, 1950), Un món feliç (Aldous Huxley, 1932) i L’any del diluvi (Margaret Atwood, 2009). La reflexió sobre la professió escènica es vincularà amb l’escena posthumana, els límits de l’escena amb relació a allò artificial o els rituals actuals i la necessitat d’especular sobre rituals futurs i on es pot situar la catarsi teatral. Entre la reflexió també es plantejarà una llei del teatre ideada pels més joves que tingui en compte la relació entre artistes i altres elements de l’ecosistema cultural.
La voluntat de la direcció del festival és que la mostra creixi “de manera orgànica, controlada, i en diàleg amb l’ecosistema teatral gironí i català, prioritzant la qualitat”. S’han evitat les simultaneïtats, i es reivindiquen com un “espai experiencial” en què es té cura de les companyies, que els ofereixi aquest espai necessari per relacionar-se entre elles però també amb altres professionals del sector, així com amb els públics, joves i no”, deia ahir Duran, en la presentació.