Uns premis FAD molt catalans
L’estudi Arquitectura-G guanya el prestigiós guardó d’arquitectura pel bloc d’habitatges Llacuna, al Poblenou
Pluja de premis FAD a Catalunya, que s’han lliurat aquest dimarts. I això no és l’habitual. El guardó d’arquitectura ha estat per al bloc d’habitatges Llacuna, al barri del Poblenou, de Jonathan Arnabat, Jordi Ayala-Bril, Aitor Fuentes, Igor Urdampilleta i Albert Guerra (Arquitectura-G). En la categoria de ciutat i paisatge, ha enlluernat al jurat la reforma de la plaça del Carme d’Olot, d’Eduard Callís i Guillem Moliner (unparelld’arquitectes), que ha rebut el reconeixement ex aequo amb la Biblioteca e Arquivo do Município de Grândola, a Portugal, de Pedro Matos Gameiro i Pedro Domingos. I en intervencions efímeres, Miquel Mariné i Pol Esteve (Goig) han estat distingits pel disseny de l’exposició Agrilogística, de l’artista Gerard Ortín, al centre d’art de la Capella. El FAD d’interiorisme, en canvi, ha volat més lluny, a Madrid: se l’ha endut la casa El Garaje, dels arquitectes Ophélie Herranz i Paul Galindo (Nomos).
L’estudi Arquitectura-G, fundat el 2006, ha estat mereixedor del prestigiós guardó, que arriba a la 64a edició, per, segons el jurat, “haver resolt de manera excel·lent el difícil tema de la parcel·la en cantonada”. L’edifici Llacuna (al número 6 d’aquest carrer) és “una obra d’habitatge col·lectiu que dibuixa la ciutat de manera senzilla i silenciosa donant resposta a un tema molt important: habitar.” La reactivació de la plaça del Carme d’Olot és, en paraules dels experts que l’han valorada, una iniciativa de premi perquè “crea espais participatius”. I la intervenció Agrilogística va excel·lir per “la comunió entre l’espai i l’obra exposada.”
El jurat, format per Inês Lobo com a presidenta i Paloma Cañizares, Josep Puigdomènech, Pep Quilez, Maria Rubert de Ventós i Jorge Vidal com a vocals, ha apostat per totes aquestes obres perquè “aporten solucions als reptes ambientals i socials mitjançant plantejaments útils i bells, vinculant els programes a la lògica del lloc, i a través de tècniques coherents amb l’entorn i les urgències que reclama la situació present.”
La festa en clau catalana és encara més completa perquè el FAD internacional també s’ha fixat en un projecte de firma d’aquí: Air/Aria/Aire, la proposta del pavelló català de la Biennal de Venècia, de l’arquitecte Olga Subirós. Torna a ser un cas de premi compartit, amb el nou museu Munch d’Oslo, de Juan Herreros i Jens Richter. El jurat d’aquesta categoria (presidit per Carme Pinós, amb Pere Bui i Diane Gray de vocals) ha destacat de l’exposició al gran esdeveniment de la ciutat dels canals el seu “esperit crític amb les condicions ambientals, una contribució necessària en un entorn de reflexió com ha de ser la Biennal de Venècia, més enllà de la funció de celebració de l’arquitectura”.
I encara una bona nova més per a la professió del país: el llibre El Escorial: imperio y estómago, de l’artista barceloní David Bestué, s’ha emportat el FAD de pensament i crítica, ex aequo amb Capital de provincia, de Carlos Romero Rey.