Còmic i mòmies
La nova temporada de CaixaForum també programa exposicions de retrats del segle XIX de les col·leccions del museu del Prado i de fotografia experimental
La xarxa de centres culturals CaixaForum i CosmoCaixa ha girat full de la crisi de la pandèmia. Els últims sis mesos, lliures ja de tot tipus de restriccions, ha vorejat les xifres de visitants d’abans de l’arribada del coronavirus: 1,5 milions, tan sols un 18% menys. Amb aquest feliç panorama, la Fundació la Caixa afronta una nova temporada d’exposicions, unes quantes primícies i altres, hits del seu catàleg que van itinerant. En línies generals, la tecnologia va conquerint més terreny i el diàleg d’art i ciència ocupa un lloc preeminent.
A Barcelona, el curs s’obrirà aquest mateix setembre amb Còmic, un repàs de la història i les fantasies d’aquest mitjà a través de la nòmina dels seus grans mestres, nacionals i internacionals. Es va estrenar a Madrid, i no va decebre. La següent proposta, a partir del novembre, iniciarà el seu recorregut a la capital catalana: Déus, mags i savis, una invitació a tafanejar les col·leccions privades d’una desena d’artistes, Miquel Barceló, Georg Baselitz, Joan Miró o Antoni Tàpies. Quines obres d’altres creadors lluïen a les seves llars? Serà interessant esbrinar-ho.
També al novembre sis mòmies de l’Antic Egipte es desplaçaran a l’antiga fàbrica Casaramona (que just fa 20 anys es va transformar en el primer CaixaForum) per desvelar alguns dels seus secrets més amagats. En col·laboració amb el British Museum, s’ha fet ús de la tecnologia capdavantera per poder saber de què van morir, com s’alimentaven i quines eren les creences d’aquests individus de fa 3.000 anys.
Abans d’acabar l’any, la realitat virtual es tornarà a conxorxar amb la música clàssica per acostar-la a nous públics. Ara li toca al Bolero de Ravel. La multipremiada Symphony, estrenada la temporada passada, ha creat escola.
El 2023 no podia començar millor, amb un altre projecte inèdit: El segle del retrat (a partir del febrer). Forjat amb peces dels fons del Museu del Prado, aliat clàssic de l’entitat financera catalana, congregarà les representacions plàstiques dels posats vuitcentistes a Espanya. Un partner més: el Centre Pompidou de París, que s’involucrarà en l’exposició Visions expandides (d’abril a agost), un viatge per la fotografia experimental amb tòtems com William Klein, Man Ray i Dora Maar.
A la primavera, a partir del maig, un apunt estrictament contemporani amb l’artista i cineasta basca Alex Reynolds. I en ple estiu, de nou amb l’ajut del British Museum, La imatge humana, una reflexió de com s’han immortalitzat els sers humans en l’art des de temps antics fins avui.
El que els catalans envejaran de Madrid és l’exposició Top secret, una prometedora visió del cinema d’espionatge que aquest curs només es veurà a la capital espanyola. Però cal tenir una mica de paciència. Al CaixaForum barceloní hi arribarà la tardor del 2023.
És un bon consol la bona programació del CosmoCaixa, amb un festival de fotografies coloristes d’autors de National Geographic (de febrer a abril); un assalt a les claus matemàtiques, físiques i biològiques que rauen en l’univers cinematogràfic de Pixar (de maig a setembre), i una mirada a la bellesa minúscula del planeta que captura la fotografia microscòpica de Michael Benson (a partir del juny).
Als altres tres CaixaForum catalans també hi passaran coses. Els de Girona (aquest setembre) i Tarragona (al març) presentaran la magnífica exposició de cartells moderns, cedits pel MNAC, que es va veure la temporada anterior a Lleida. A Girona també s’ha programat Talking brains (de març a agost), sobre els mecanismes de la parla. I a Tarragona, els pròxims dies s’instal·larà Miralls, una dissecció d’aquest objecte quotidià que serveix per comprendre el funcionament de l’univers. A Lleida recorreran a un valor segur, Pixar (aquest setembre), que no s’ha de confondre amb la segona versió més científica de l’exposició que s’estrenarà a CosmoCaixa, i a un altre infal·lible, Faraó (de març a juliol).
El CaixaForum de Palma es mereix una escapada aquest novembre per interpretar els jardins dels quadres d’Hermen Anglada-Camarasa a partir d’estudis botànics. Tots els nou centres que té la Fundació la Caixa arreu de la geografia ibèrica estaran farcits de propostes. I per al desè que està en construcció no caldrà moure’s de casa. És el CaixaForum +, una plataforma de continguts digitals que s’inaugurarà a finals de novembre amb les primeres 1.200 càpsules de tots els àmbits de la creació. Segons la directora general adjunta de la institució, Elisa Durán, no aspiren a substituir el públic presencial sinó a seduir-lo també amb les noves formes d’accés a la cultura a través de la pantalla.
El final d’any a can CaixaForum serà intens. Al desembre està previst que quedi plantat el bosc vertical de 500 m² a la paret del Palau de la Metal·lúrgia, on hi havia el restaurant La Pèrgola. Més vida, aquesta sí física, per embellir la ciutat.