Tastar les papallones a l’escenari
Viure-ho. Aquesta és la millor manera de conèixer la cultura: practicant-la. Per això, són molts els projectes que la visita de cultura a les escoles i instituts acaba en una representació. En aquest sentit, possiblement la referència a imitar és el Cantània del L’Auditori. Seguint aquests mateixos paràmetres, el Mercat de les Flors va desenvolupar el projecte Tots Dansen a les escoles de l’àrea de Barcelona que, més tard, s’ha desenvolupat també arreu de Catalunya amb el Mapa de Ball.
Participar en un espectacle no implica, necessàriament pujar a l’escenari.Moltes iniciatives als instituts miren de trobar la màxima comoditat per a tots els alumnes en cada projecte, si no volen pujar a escena. Així ho explica, per exemple, Sofia Navarro, de l’IES Salvador Sunyer i Aimeric, de Salt. Des de l’any passat, les artistes de José y sus Hermanas han activat trobades que ha acabat a les sessions i que s’ha vist a Des dels nostre ulls el 21 d’octubre passat. Els instituts de Girona i Salt també repeteixen el seu propi Torneig de Dramatúrgia, amb un equip de dramaturgs professionals. Enguany, també s’aborda la poesia i es reforça sobre hàbits alimentaris.. També a Mapa de Ball Girona, Olot, Vilanova i la Geltrú i Granollers reforçaran l’experiència de dansa amb la pràctica del periodisme per conèixer el projecte dels seus companys i fer-ne difusió, més enllà de l’escola, si és possible.
Una de les conclusions de Manifest de Barcelona del I Congrés Internacionals d’Espectadors impulsat per Àfora (del grup Focus) era que el teatre fos present en totes les escoles. A Catalunya, fa dècades que es van encadenant projectes (alguns intermitents, altres constats) en què volen consolidar aquest repte provant de convertir-se en un exemple de bones pràctiques.