Ruixat de Butaques
El musical ‘Cantando bajo la lluvia’ (vuit guardons) i ‘L’oreneta’ (cinc) acaparen més de la meitat dels premis Butaca, repartits ahir a la nit al pavelló d’esports de Premià de Mar
Fins a tretze Butaques vanacaparar dos títols de la temporada passada: el musical Cantando bajo la lluvia i L’oreneta, de Guillem Clua. Si l’any passat semblava que els premis Butaca s’haguessin refugiat en un sol muntatge (Canto jo i la muntanya balla, amb vuit reconeixements), ara la concentració de premis s’ha traduït en un ruixat de Butaques per a dos muntatges antagònicament diferents: la denúncia d’intriga i sensibilitat de L’oreneta (inspirada en uns fets reals) i la festa desfasada del nou producte dirigit per Àngel Llàcer i Manu Guix(després d’èxits com El petit príncep i La jaula de las locas). La XXVIII edició dels premis Butaca, en què mana la votació popular a partir de la selecció d’un jurat d’“espectadors professionals”, es va celebrar ahir a la nit a Premià de Mar, el municipi on van néixer aquests premis arran de l’entusiasme d’un programa de ràdio local.
L’oreneta s’ha considerat el millor espectacle. També ha rebut el premi a millor direcció (Josep Maria Mestres), millor actor (Dafnis Balduz, “són els premis que veia quan era petit!”), millor actriu (Emma Vilarasau) i millor text (Guillem Clua, “de tots els premis que he rebut per L’oreneta aquest és el que em fa més il·lusió”), tot un repòquer amb els principals guardons. Tampoc queda curt Cantando bajo la lluvia, amb els premis a millor musical, millor actor de musical (Ivan Labanda) i millor actriu de musical (Mireia Portas), així com un grapat de reconeixements tècnics com ara escenografia (Enric Planas), il·luminació (Albert Faura), vestuari (Míriam Compte) i caracterització (Helena Fenoy).
Pel que fa a la millor composició de musical, va ser per a Andreu Gallén (T’estimo si he begut). També Dagoll Dagom va repicar amb el millor muntatge familiar gràcies al musical Bye bye, monstre. Hamlet.01 va rebre el Butaca al millor espectacle de petit format (una desenfadada adaptació en clau de comedy de Sergi Belbel i Enric Cambray). David Bagés va rebre el Butaca al millor actor de repartiment per Macbett, de Ionesco (l’únic reconeixement per al TNC), i Míriam Iscla, com a actriu de repartiment per Crim i càstig (l’únic premi per a una producció del Lliure). Guillem Balart ha estat l’actor revelació per Romeu i Julieta, Carrer Robadors i Hamlet Aribau, i Emma Vilarasau, per Romeu i Julieta.
Pel que fa a la dansa, les quatre premiades són coproducció del Mercat de les Flors: Rojos s’endú el premi al millor espectacle de dansa i ballarí (Miquel Barcelona). La millor coreografia és per a Sònia Gómez, amb The black body, the blue mind and the fluorescent guts, i el guardó a la millor ballarina, per a Laia Duran, amb la peça La honte, que va coproduir el Temporada Alta.
El momentum de la nit va ser el premi a la trajectòria (Butaca honorífic Anna Lizaran) per a l’actor Jordi Banacolocha, molt estimat pel públic i habitual durant molts anys en les programacions del TNC. L’ovació va ser llarga la seva ironia prou afinada: “Sort que no han fet càsting, perquè si no encara li haguessin donat a algú altre!.
Si Cantando bajo la lluvia va fer bons els pronòstics i va rebre vuit de les deu nominacions i L’oreneta cinc de sis, les grans damnificades de la nit van ser Animal negre tristesa (no ha aconseguit cap Butaca tot i tenir sis possibilitats), El pes d’un cos (cap de les cinc) i La honte, amb sols un Butaca dels sis a què aspirava.
El pavelló d’esports de Premià de Mar es va convertir en una sala d’actes amb una cinquantena de taules que van donar cabuda a 750 convidats. Diumenge ja no quedava ni una sola localitat lliure: tot exhaurit. Després de dos anys de pandèmia, els Butaca tornen als orígens. Glòria Cid i Toni Martín continuen sent els presentadors d’una gala que va néixer pel desig de compartir una trobada entre els artistes i l’audiència de Ràdio Premià de Mar. Martín deia ahir auqe aspiraven a repetir les sessions al municipi fins al 2024 en la 30a. edició.