Reanimació europea
Barcelona ha estat la seu aquesta setmana d’una convenció amb 70 representants de 21 països del sector de l’animació, que té una activitat important i està creixent
“L’animació és el sector que millor ha resistit la pandèmia, perquè ja treballàvem en remot. També resisteix a nivells de taquilla, com ha demostrat Tadeu Jones 3. Les perspectives són bones, és un sector en creixement.” Iván Agenjo, president de ProAnimats, que forma part de la federació de productores audiovisuals Proa, fa aquesta valoració de la situació de l’animació a Catalunya. Proa ha organitzat aquesta setmana, els dies 23 i 24 de novembre la primera edició de la Convenció d’Animació Europea-Animar_BCN, que ha aplegat una setantena de participants a la Casa Convalescència del Recinte Modernista de Sant Pau. La majoria dels participants, cinquanta, provenen de vint europeus.
Animar_BCN és una plataforma de diàleg en què les associacions i federacions de productores d’animació europees han intercanviat idees amb agents del finançament d’obres audiovisuals. Proa ha reunit per primera vegada el conjunt de la indústria de l’animació europea, amb associacions de productores, representants polítics, televisions públiques i fons de finançament, per discutir sobre l’estat actual del sector i traçar l’estratègia del futur. Entre el 2015 i el 2019, Europa va produir cada any una mitjana de 55 llargmetratges animats i unes 830 hores de contingut animat per a televisions i plataformes. Més del 35% d’aquest contingut prové de coproduccions europees. França és l’Estat que més animació produeix, seguit per Alemanya. L’Estat espanyol és entre els principals productors també.
El president de ProAnimats destaca que “gairebé hi ha plena ocupació en el sector de l’animació a Catalunya”, circumstància motivada també perquè “som països que generen talent, però s’exporta”. Les perspectives són bones, “tot i que ens falta més inversió i suport dels canals públics i privats, i també de les plataformes”. Actualment, a l’Estat hi ha 50 projectes d’animació en marxa. “Mai en la història hi havia hagut tants projectes engegats –diu Iván Agenjo–. El problema no és el volum, sinó quina d’aquestes produccions viatja, s’exporta.”
Pablo Conde, director de Moda, Hàbitat i Indústries Culturals d’ICEX España Exportació en Ïnversiones (depenent del Ministeri d’Indústria), també ha participat en el congrés i subratlla que “el govern espanyol té un ambiciós pla audiovisual que preveu invertir 1.600 milions d’euros en tres anys, el 30% dels quals es dedicaran a continguts audiovisuals”. Pel que fa a l’animació, té la sensació que som “en un punt d’inflexió en l’àmbit europeu; tenim un gran nivell, però les produccions són petites a escala mundial, cal que ens associem diferents països”.
Entre les conclusions i recomanacions del congrés hi ha harmonitzar els sistemes de finançament, que són molt diferents a cada país; enfortir les productores perquè puguin retenir la propietat intel·lectual de les seves produccions i racionalitzar els ajuts públics perquè hi ha massa títols i pateixen infrafinançament.