Del plié al relevé
La Factoria Cultural de Terrassa celebra la 40a temporada fent el salt de centre d’exhibició de referència europea a plataforma de formació i coproducció
La Factoria Cultural de Terrassa (LaFact), en la 40a Temporada BBVA de Dansa, ja figura com un centre de referència d’exhibició de dansa a escala europea. Un exemple? La companyia de dansa contemporània Atterballetto, que va actuar a Terrassa el 1993, torna 30 anys després amb Dreamers (15 de gener). Adrià Fornés, director de LaFact, admet que és complicat incorporar-la al cartell, ja que té una agenda molt sol·licitada. Ara, amb l’inici de les coproduccions del 2019, com la versió de Carmina Burana de Crea Dance Company by Maria Rovira (16 i 17 de setembre), i el tercer curs del Programa d’Alt Rendiment (PAR), en què uns 30 ballarins de 16 a 22 anys reben classes magistrals dels coreògrafs, fan un pas cap a la formació, la producció i la creació. Un canvi de xip que arrenca el 2019 però que tot just ara comença a donar fruits. Del plié al relevé, d’assentar bé els peus a posar-se de puntetes i alçar els braços propositivament.
Al llarg de quatre dècades, han passat pel seu escenari 178 companyies de 80 ciutats d’arreu del món i s’hi han pogut veure un total de 450 funcions. Amb un pressupost de 700.000 euros (un 30% es cobreix amb el preu de les entrades), aquesta temporada disposa d’un equilibri de tipus de dansa. Hi haurà la clàssica, amb la trilogia de Txaikovski: La bella dorment, interpretada pel Ballet Clàssic Internacional (4 i 5 de febrer); El llac dels cignes, representada pel Ballet de Kíiv (18 i 19 de novembre), i El trencanous, ballada pels alumnes del Programa d’Alt Rendiment (16 i 17 de desembre). Per primer cop, es programa a Terrassa Béjart Ballet Lausanne (11 i 12 de març) i tornarà Acosta Danza, amb un repertori de cinc peces de la Cuba més moderna i contemporània. El Ball Nacional de Cuba prepara un programa que obrirà amb Tribut al coreògraf Ben Stevenson (29 d’abril). El segell català vindrà a través del Ballet de l’Òpera d’Innsbruck (13 i 14 de maig), dirigit per Enric Gasa. Presenten Lorca, i es recupera un programa que es va haver d’anul·lar per la pandèmia el 2020. Hi haurà dues peces de dansa espanyola: la companyia Antonio Gades fa una versió d’El amor brujo, titulat, ara, Fuego (15 i 16 d’abril), i Querència, de la Compañía Antonio Najarro (7 d’octubre).
El PAR en dansa s’incorporarà per primer cop a la programació amb Les quatre estacions, sota la direcció del coreògraf i ballarí rus Ilia Jivoi, sortit del Teatre Mariïnski pel seu rebuig a la política del president rus a Ucraïna (6 de maig).