Temporada Alta
cinema
El Sabater d’Ordis viatja a Girona
L’adaptació cinematogràfica del llibre de poemes de Fages de Climent es va estrenar a Temporada Alta
De la terra tocada per la tramuntana, n’han sorgit molts sonats. Un de reconegut és el Sabater d’Ordis, protagonista del poema més conegut de Fages de Climent. Publicat el 1954, amb il·lustracions i epíleg del més gran geni tocat d’aquelles contrades, Salvador Dalí, i pròleg d’Eugeni d’Ors, narra poèticament la història d’un personatge que deixa l’ofici i el poble per recórrer els camins de l’Empordà, dirigint la tramuntana amb un canya. D’aquí que el cèlebre artista figuerenc el qualifiqués com el Quixot de l’Empordà i va ser arran d’un popular dibuix seu que va convertir aquell pegot en un mite empordanès.
Ara una pel·lícula, El Sabater d’Ordis, recupera aquell relat i en fa una lliure adaptació mantenint el to poètic per presentar un home amb noms i cognoms que emprèn un viatge a la recerca d’un fill i que no deixa de ser un cant a la llibertat d’un home que té ganes de volar.
El film, seleccionat pels festivals de Sant Cugat i Temporada Alta, es va estrenar dilluns al Cinema Truffaut, amb la presència dels directors David Ruiz i Pitu González i la presentació de Guillem Terribas, president del Col·lectiu de Crítics que gestiona la sala i que té una aparició a la història protagonitzada per Àngel Amieva, Marta Prieto, Raquel Bargalló, Estíbaliz Barroso, Xavi Sais, Júlia Ventura i Txe Arana.
Com expliquen els seus autors, la pel·lícula, que es va rodar en temps de pandèmia amb un pressupost ajustat i amb ajuts com per exemple la beca Kreas de l’Ajuntament de Girona, és una mirada al mite empordanès de la llibertat creativa, però també amb sensibilitat i respecte per l’obra original. El resultat és una fotografia del territori que potencia la bellesa i la realitat onírica dels versos del poeta amb un estil contemplatiu que allibera la seva poètica visual, profunditat narrativa i existència.