‘Crear’ realitats
L’editorial de no-ficció Ara Llibres celebra els 20 anys amb una nova col·lecció i un premi excepcional
Joan Carles Girbés, director editorial d’Ara Llibres des de fa uns sis anys, és un home proper, educat i simpàtic que parla de pressa sense caure en tòpics ni paraules buides. Es nota que sent i es creu allò que diu, que viu el fet literari fins al punt de posar-se en contacte amb el periodista Manel Alías un diumenge al vespre després de veure un reportatge seu a la televisió i proposar-li escriure un llibre, que seria l’èxit Rússia, l’escenari més gran del món. Aquesta és la manera de crear realitats, crear no-ficcions, d’una editorial que celebra els vint anys.
Acompanyat de dos editors nous, Marta Abella i Gerard Espelt, que se sumen a l’equip de la cooperativa, Girbés explica amb il·lusió d’on venen, on són i com afronten el futur. “Les efemèrides serveixen per fer balanç i nosaltres mantenim les ganes d’innovar i d’oferir als lectors llibres de present, en català, que els interpel·lin sobre l’ara i l’aquí; per això hem participat i impulsat els grans debats socials dels darrers anys.”
“A la no-ficció és on et sents més editor, perquè penses quines temàtiques poden interessar els lectors, busques autors que els puguin escriure i els acompanyes al llarg de tot el procés d’edició”, detalla.
Fa cinc anys van fer una mena d’aturada tècnica per replantejar el projecte editorial. Publicaven entre 70 i 80 títols l’any, potser no sempre ben triats i ben atesos. Ara en publiquen 30 l’any mantenint les premisses d’anar al detall i donar temps a la cocció de cada llibre.
En total han publicat uns 600 títols de 450 autors diferents. Editen llibres i projectes d’autors importants i també de desconeguts, apostant per perfils diversos i donant més espai a les dones i els joves. Sembla que els ha anat bé: “Gairebé el 50% dels llibres de no-ficció que es venen a Catalunya són d’Ara Llibres”, assegura.
Un aniversari sense regals sembla menys festa, així que n’han preparat dos. Per una banda, la col·lecció de butxaca Temes Clau, que, sense abandonar la versió trade –la normal, per entendre’ns–, vol reforçar els llibres de fons, els anomenats long sellers, com ho són els seus èxits: La maternitat d’Elna, d’Assumpta Montellà, Curs de feminisme per microones, de Natza Farré, Mites, de Stephen Fry, i Dones valentes, de Txell Feixas Torras, que, a més, amb el seu nou llibre, serà una de les apostes destacades de l’editorial per al Sant Jordi del 2023.
La segona novetat és la convocatòria d’un premi per a un projecte de no-ficció ambiciós. La dotació és de 40.000 euros, la meitat per a l’autor i l’altra per a la promoció del llibre. La primera intenció és que només es convoqui un cop. “Han de ser projectes ambiciosos adaptables a formats audiovisuals”, matisa Joan Carles Girbés.