Mirador
Kore-Eda i Corsini enceten la competició oficial a Canes
Les incerteses de la infantesa i de l’adolescència, pel que fa a la identitat i la relació amb els altres, ocupen les dues pel·lícules amb les quals s’ha encetat la competició de la secció oficial a Canes: Monster, del japonès Hirozaku Kore-Eda, i Le retour, de la francesa Catherine Corsini, que arrossega una de les polèmiques d’aquesta edició del festival: acusada d’haver rodat una escena de masturbació protagonitzada per una menor, sense que constés en el guió i posteriorment eliminada en el muntatge final, el seu film va ser retirat en principi de la programació, però el comitè de selecció va reincorporar-lo amb la controvèrsia conseqüent. La possible forma d’abús d’una menor resta com una sospita mentre que Le retour vol ser una aproximació complexa a dues adolescents que, retornant a Còrsega amb la seva mare després de marxar-ne uns anys enrere havent mort el pare, vaguen per l’illa mentre, interrogant-se sobre què son i què volen ser, descobreixen secrets de família. La mare, una mainadera d’origen africà, ha d’afrontar també el retorn al lloc on va casar-se amb un cors blanc mort en accident. Mestisses, les adolescents protagonistes es pregunten per la seva identitat i s’inicien en el sexe i en altres experiències de la vida. Resulta realment més complexa, sobretot narrativament, la nova pel·lícula de Kore-Eda, un habitual de Canes, on ha guanyat una Palma d’Or per Schoplifters. Un adolescent sent que, per la seva diferència, és percebut com un monstre i acusa de maltractament un professor, de manera que la mare ho denuncia a l’escola. Encadenant diversos punts de vista, al final es mostra la veritat amagada dels fets. I és així que el cineasta japonès demostra de nou la seva capacitat per abordar amb sensibilitat i també habilitat les famílies esquinçades, les pèrdues, els secrets i les mentides. També les dificultats per ser allò que s’és, sobretot si ets “diferent” a la norma.