TEATRE
Teatre ‘Actual’ de Catalunya: El TNC focalitza la memòria, a partir d’obres d’avui
Una notable contradicció. El lema del TNC és la memòria però enguany s’ho juga tot a una carta: la narració de Mercè Rodoreda. Una nova adaptació de La plaça del Diamant (que s’estrenarà al Grec i arrenca la programació de la Sala Gran) amb direcció de Carlota Subirós i la instal·lació de CaboSanRoque (presentat en el Temporada Alta i també en aquest Grec) sobre Viatges i flors de la contista coincidiran a les Glòries. Aquest títol també preveu fer una notable gira per Catalunya i busca tancar dates per als teatres de València i Palma (dos grans còmplices en la circulació de produccions d’obres) així com al mercat europeu. La memòria del lema del TNC s’explica des de l’avui, ignorant el patrimoni pendent de rescatar.
El TNC ja va fer una operació amb aquesta obra de Mercè Rodoreda, amb direcció de Toni Casares, amb una immensa gira per Catalunya el 2007/08. Ara, Subirós planteja el format de la multiplicitat de la veu protagonista (Natàlia, la Colometa) en una dramatúrgia que també havia signat Joan Ollé tant en versió per a tres actrius en català (2004) com per a una sola, i en castellà (2014). Subirós multiplica i diversifica el rostre d’aquesta Natàlia.
Portaceli recupera l’interès de donar veu a la riba sud de la Mediterrània amb el festival Barcelona Calling Beirut (del 20 al 28 d’abril), que tindrà continuïtat amb altres ciutats i cultures els pròxims anys o la presència de la directora iraniana Pamia Shams (del 5 al 7 d’abril).
De les 29 propostes (algunes són petits festivals, com ara el retorn del ZIP), un grapat provenen d’administracions dels Països Catalans com ara l’Institut Valencià de la Cultura (La tempesta), el Teatre Principal de Palma (Altres formes i Tanatologia) i l’Escena Nacional d’Andorra (Andorra). Per ara, diu Portaceli, el conveni de circulació d’obres continua obert (tot i que els governs autonòmics del País Valencià i les Illes passaran a mans del PP en poques setmanes i això podria arrencar d’arrel, de nou, el suport mutu).
Carme Portaceli dirigirà una nova adaptació d’una novel·la. Aquest cop serà La madre de Frankenstein, d’Almudena Grandes (en coproducció amb el Centro Dramático Nacional), abans del que serà la gran aposta a la Sala Gran amb Els Watson (una peça de Laura Wade a partir de la novel·la inacabada de Jane Austen).
Col·lectius com ara Nao Albet i Marcel Borràs (De Nao Albet i Marcel Borràs) i Les Llibertàries (La filla de l’est, de Clara Usón), així com VVAA (Baby no more), Agrupación Sr. Serrano (Extinció), Kolletive Ino (INO), Peeping Tom (S62º58’, W60º39’) i la Sala Trono (Amnèsia, de Nelson Valente), també figuren en el cartell de la temporada vinent. Jordi Prat i Coll (Els Jocs Florals de Canprosa i La Rambla de les Floristes) torna a la Sala Gran; ara, amb un Ferdinand Bruckner: Els criminals. Joan Yago estrena text sense La Calòrica al TNC: Entrevistes breus amb dones excepcionals, i Daniela Feixas signa La festa, un espectacle fet a partir d’entrevistes a joves sobre la seva sexualitat.
En teatre familiar, obres contrastades com ara Bajau, de Ponten Pie, i Biblioteca de la curiositat infinita, de Marga Socias. La companyia valenciana El Pont Flotant recupera una estada a Barcelona gràcies a l’espectacle de celebració de la diversitat Acampada.En la tercera temporada de Carme Portaceli en la direcció artística del TNC es mantenen ben actives les col·laboracions amb teatres europeus (principalment el KVS de Brussel·les i el Teatro Nacional de São João). Aspiren a ampliar col·laboracions amb una gira del TDDAY o bé dels festivals del sud del Mediterrani.