Festivals d’estiu
El Primavera Sound de la bicefàlia
El festival engega la 21a edició amb una petita reducció d’aforament al parc del Fòrum i la mirada fixada en Madrid, on vol arrelar d’aquí a uns dies amb una primera edició plena d’incògnites
Rosalía, Depeche Mode, Blur i Kendrick Lamar, entre els 256 concerts que s’hi ofereixen
Després d’haver tocat aparentment sostre, l’any passat, amb una edició de dos caps de setmana seguits al parc del Fòrum i una xifra rècord de 80.000 espectadors diaris, el Primavera Sound retorna aquest cap de setmana al seu format tradicional: tres jornades intenses amb 256 concerts entre avui i dissabte i una jornada inaugural, ahir, força més tranquil·la, amb entrada lliure i artistes com per exemple Jake Bugg i Pet Shop Boys. La reducció de l’aforament a 70.000 espectadors per dia, motivat sobretot per la negativa de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs de continuar cedint espais municipals per a grans festivals, així com una nova disposició dels escenaris i el fet que, per primera vegada en un munt d’anys, encara hi hagi entrades a la venda per cadascuna de les tres jornades, fa preveure que no es repetiran les cues i aglomeracions del 2022, tot i que les dimensions del Primavera Sound, amb quinze escenaris repartits pel Fòrum, continuen sent les més grans d’entre tots els festivals que se celebren a Catalunya.
La gran incògnita d’enguany, però, més que si es reproduiran al parc del Fòrum les incomoditats de l’any passat, és què passarà amb Madrid, on el festival desembarcarà del 8 al 10 de juny amb un cartell pràcticament calcat al de Barcelona. La decisió del festival barceloní, que ja fa anys que s’ha consolidat a Porto i alhora està immers en un desplegament per l’Amèrica Llatina, de provar fortuna a la capital d’Espanya es deu al fet que l’Ajuntament de Barcelona es va negar a perllongar un model de festival de dos caps de setmana seguits al Fòrum. Que, a Madrid, però, el Primavera Sound se celebri en un entorn molt diferent del de Barcelona (l’anomenada Ciudad del Rock d’Arganda del Rey, a quasi trenta quilòmetres de la capital) i li faci competència al Mad Cool, ja consolidat i amb un pressupost igualment multimilionari, omple d’incògnites, però, l’aventura madrilenya d’aquest Primavera Sound bicèfal. “El Primavera Sound pot oferir als artistes tres dates seguides a la península Ibèrica a la primavera i quatre més a la tardor a Llatinoamèrica, la qual cosa ens fa més atractius i ens permet contractar grans noms”, defensava aquesta setmana, en qualsevol cas, Alfonso Lanza, un dels directors del festival, en declaracions a l’Agència Efe. Si bé a Barcelona, com en les edicions recents del festival, s’espera un públic majoritàriament estranger (l’any passat va ser un 65%, amb espectadors de fins a 139 nacionalitats), a Madrid les entrades anticipades s’han estat venent entre públic madrileny i d’altres zones d’Espanya. “El principal repte de Primavera Sound 2023 és consolidar Madrid”, afirmava Lanza, per qui el 2023 representa “un any d’inversió” en què “serà difícil fer quadrar les xifres”.
Avui a les set de la tarda hi ha convocada a la rambla Prim una concentració veïnal amb el lema El soroll mata, posant de manifest l’encaix encara no resolt del festival, instal·lat al Fòrum des del 2005, amb els barris de la zona. De portes endins, però, s’espera un Primavera Sound musculós quant a propostes. Avui, entre molts d’altres, hi actuaran els veterans New Order, el raper del Bronx Pusha T, el grup suec de metal teatralitzat Ghost, la nord-americana Halsey i els herois del brit pop Blur. Quan, fa només vint dies, però, el festival va desvelar els horaris de les actuacions, molts fans locals d’aquest últim grup que divendres treballen es van emportar una agradable sorpresa: Blur, amb el seu primer disc en vuit anys, The ballad of Darren, previst per al 21 de juliol, actuaran entre les dues i quarts de quatre de la matinada. Demà, divendres, serà el retorn de Depeche Mode (també amb nou disc, Memento mori, però aquesta vegada sense el teclista Andy Fletcher, mort el maig de l’any passat), el raper Kendrick Lamar, el veterà grup californià de punk Bad Religion i els germans Mael dels històrics Sparks. I, finalment, dissabte, s’espera al Fòrum el retorn a la ciutat de Rosalía (en un segon tram del Motomami World Tour focalitzat en grans festivals), el debut finalment a Barcelona dels nord-americans My Morning Jacket, els italians Maneskin i, en l’oasi que, davant tanta allau de concerts, representa sempre l’auditori del Fòrum, Laurie Anderson i John Cale.
Fidel a la paritat amb què va configurar el seu cartell l’any 2019, el Primavera Sound 2023 té un 39% d’artistes femenines i un 11% de projectes mixtos. D’altra banda, i finalment, diferents sales de Barcelona estan celebrant concerts des de dilluns en el marc del cicle Primavera a la Ciutat.
Catalans més enllà de Rosalía
Antònim
El primer dels 256 grups que actuaran aquests tres pròxims dies al Fòrum és un duo de música electrònica de Lleida i establert al Montseny. Es diuen Antònim i, com tants altres artistes catalans que actuen al festival, provenen del segell discogràfic del Primavera Sound.
John Talabot
Rosalía a banda, el nom d’artista català que apareix amb lletres més grosses al cartell del Primavera Sound 2023 és el de John Talabot, discjòquei barceloní amb un historial prou fornit d’actuacions al festival en els darrers deu anys.
Júlia Colom
Nascuda a Valldemossa (Mallorca) fa 25 anys, és un dels petits tresors a descobrir entre la immensa varietat d’artistes del cartell. L’any 2019 va recórrer la illa a la recerca dels últims cantadors de la Mallorca preturística i ara presenta el seu debut: Miramar.
Carlota Flâneur
Apadrinada per Ferran Palau, guru de l’anomenat ‘pop metafísic’, va debutar discogràficament en anglès el setembre de l’any passat amb Uncertainty i, d’ençà aleshores, se l’assenyala sovint com una de les grans promeses catalanes del pop.
Núria Graham
Habitual, també, en els cartells del festival atesa la seva pertinença al seu segell, la vigatana presentarà Cyclamen, publicat el gener passat, en el sempre agraït Auditori del Fòrum.
Joe Crepúsculo
El cantant de Sant Joan Despí, músic ja de llarg recorregut i tot un artesà del pop ballable, aterra al Fòrum amb Trovador Tecno.
Desert
Cristina Checa i Eloi Caballé formen fan una conjugació de pop i electrònica modelada durant anys en l’underground barceloní.