Crítica
música
Respirant amb les cordes
Compartint escenari amb la Camerata Eduard Toldrà de Vilanova i la Geltrú, l’Orquestra de Girona va presentar diumenge a l’Auditori de Girona el seu concert temàtic Adagio: Elogi a la lentitud. Es tracta d’una proposta que pot recordar el reeixit disc dels anys noranta del mestre Von Karajan, també titulat Adagio: la majoria de les obres no eren les mateixes, però sí la intenció de treure suc a composicions lentes i melangioses, en un format només per a cordes, amb arpa inclosa.
El programa tenia vocació popular i va començar amb el punyent Adagio de Samuel Barber, catalogat per la BBC com “la melodia més trista de sempre”. Segons el prestigiós institut Riken de Japó, “la música trista és bona per a la salut”, perquè purga i sublima. L’alineació va per tant continuar amb altres creacions cèlebres com l’Elegia de Txaikovski i la Meditació de Massenet (amb un solo convincent del violinista Joel Bardolet), fins al mític Adagietto de la Simfonia n.5 de Mahler.
Cal felicitar l’Orquestra de Girona, no només per mantenir el nivell força vívid de les interpretacions, sinó també pel coratge d’incloure en el programa peces de compositors de gran talent, però sovint ignorats en el directe, a causa de la dictadura de l’escola vienesa: parlem del noruec Edvard Grieg, el txec Leos Janácek i el britànic Edward Elgar, repetit en el bis.
Fidel al seu estil implicat i passional, el director Xavier Puig va adreçar-se algunes vegades a la platea amb un to familiar i humorat, però no va ser l’únic: el convidat especial de la vetllada va ser el professor de ioga Carles Maymí, que va ensenyar als assistents, amb distesa naturalitat, tècniques de respiració per facilitar la relaxació i la concentració. Un dels opus que va beneficiar va ser el magnífic Llunyanies de la mar de Eduard Toldrà, amb un alè pulmonar i oxigenat, que quasi se sentien les onades. Tot i que s’esperava més públic, els presents van gaudir del respir de les cordes i no van estalviar-se els aplaudiments a tot l’apol·lini elogi de la suavitat.