Olot
Ceràmica que crea xarxa entre les dones garrotxines de diversos orígens
L’artista plàstica Maria Camila Sanjinés porta a terme Fang, un projecte d’investigació en què indaga en nocions de llar i de pertinença, partint de la pròpia identitat cultural mixta de l’artista i que tindrà com a resultat una exposició de peces de ceràmica que reflectiran els temes tractats en les trobades amb dones nouvingudes. Sanjinés explica que Fang és un projecte de recerca a llarg termini que aprofundeix en els conceptes de llar i de pertinença, de geografia, desorientació i de la seva pròpia identitat cultural mixta. En el cas del taller amb les dones garrotxines, ha explorat el tema de l’herència de les seves àvies i de les seves mares a través d’animals fantàstics, hi ha compartit què els evoca un objecte personal, un mapa on han dibuixat el recorregut de la seva vida i, finalment, un autoretrat, que ha servit per conèixer el seu sacrifici per millorar les condicions de vida dels seus fills i per evidenciar la necessitat de trobar espais de plaer.
Ara, i a partir de la informació recollida als tallers, Maria Camila Sanjinés està elaborant amb la ceramista i també artista plàstica Laia Vers una sèrie de peces de ceràmica que sintetitzen els temes tractats en les trobades. Les obres de l’artista que sorgeixin es podran veure en una exposició que s’inaugurarà el mes d’octubre a la Sala 3 del Museu d’Olot, que encetarà un seguit de projectes i exposicions que tindran l’art com a eina d’ús social. La mostra ensenyarà tant el resultat artístic de Sanjinés com el procés de treball amb el col·lectiu de dones migrades portat a terme. El projecte Fang té la col·laboració de l’Escola Municipal d’Expressió i del Consorci d’Acció Social de la Garrotxa.
Fang és una fase més de la investigació sobre el tema de construcció d’identitat a través del fang. La primera es va desenvolupar a Colòmbia durant la pandèmia, al poble de Ràquira, un lloc de terrissers amb més de 8.000 anys de tradició. El resultat d’aquest intercanvi ha estat exposat en diferents cicles d’art contemporani i va ser guanyador de la beca d’artistes i artesans del departament de cultura de Colòmbia.
El segon estadi es va generar a les muntanyes del Rif (al Marroc) amb l’espai cultural L’apartment 22 a Rabat, on Maria Camila va estar treballant durant 15 dies amb dones ceramistes tradicionals amazigues.