Cinema
Barbie també porta espardenyes catalanes
La popular nina, encarnada per Margot Robbie en la pel·lícula més taquillera de l’any, ha escollit entre els seus models de calçat preferits unes espardenyes de la marca Castañer dissenyades a Banyoles
Són un model exclusiu, el Chiarita de color rosa, que llueix al cartell
Què tenen en comú celebritats com ara Kate Middleton, Meghan Markle i Jill Biden amb Barbie? Doncs que porten espardenyes fabricades a Catalunya per la marca de referència del sector, Castañer, amb seu a Banyoles. I és que la nina més famosa del món, i ara la més taquillera de la història com a protagonista d’una pel·lícula que porta el seu nom, ha escollit no només lluir les icòniques espardenyes Castañer en la pel·lícula, sinó també destacar-les al cartell promocional del film.
Concretament, es tracta d’un model exclusiu que els productors de la pel·lícula (Mattel i Warner) haurien encarregat als fabricants catalans que han fet bandera d’aquest calçat d’origen popular que ha esdevingut un referent en el món de la moda i l’alta costura: el Chiarita de color rosa suau, que no està a la venda. Les altres Barbies també calcen unes Castañer Chiarita de color beix, un dels models més icònics de la marca, en les escenes de la platja.
“L’onada rosa ha estat totalment imparable, inspirant dissenyadors, muses de l’streetstyle i, per suposat, apoderant-se també del món de les espardenyes. Així que, si tu també vols vestir com Barbie, t’expliquem alguns models que ella mai no es perdria. Et donem algunes idees per vestir el Barbiecore com mai abans ho havies fet”, anuncien el fabricants al web corporatiu.
El concepte Barbiecore és la tendència que està revolucionant la moda i que s’ha generat arran de l’èxit espaterrant de la pel·lícula, convertida en la més taquillera de la història de la companyia Warner, desbancant del podi ni més ni menys que Harry Potter. Qualsevol imatge que tingui a veure amb el projecte, fins i tot abans de l’estrena, es va viralitzar al moment. Però que és exactament el Barbiecore? Doncs, com explica Marcelo Gil a la revista GQ, és un codi de vestimenta basat “en la hiperfeminitat amb un toc cursi i, per suposat, moltíssim rosa”. Tampoc és que sigui una febrada del moment, com bé remarca, perquè, ja el 2000 una celebritat com Paris Hilton, ja va abanderar el retorn d’aquest color als estils de dones i homes en el sector de la moda.
Per Castañer, el Barbiecore és sinònim de “colors vibrants i vestits molt juganers”. D’aquí que proposin el model Bianca de color fúcsia intens i el Catalina amb efectes purpurina. O, per què no, el Carina, l’espardenya icona de la casa i que porta la firma del dissenyador Yves Saint Laurent, amb qui Castañer va crear aquest model que va esdevenir, els anys setanta, la primera espardenya amb falca de jute de la història.
L’origen de Castañer es remunta a l’any 1927, quan Lluís Castañer i el seu cosí Tomàs Serra funden el primer taller. Des de llavors, l’empresa s’enorgulleix d’haver convertit un calçat d’origen popular en un producte sofisticat, estretament lligat al disseny i la moda. Després de 90 anys, els seus producte han arribat a tot el món, però la seva essència continua sent, com ressalten, tan autèntica com la del 1927. El pal de paller: “tradició, artesania i materials naturals”. Bé, també tenir una visió de futur combinada amb un esperit innovador els ha permès construir una gran marca internacional de calçat que ha convertit les espardenyes en un calçat sofisticat que conviu als aparadors de tot el món. I una marca de referència que personatges de la talla de Dalí i Jacqueline Onassis portaven. O, a hores d’ara, Barbie; bé, els creadors rere aquest ambiciós projecte cinematogràfic que ha esdevingut tot un fenomen mundial.
Anteriorment, d’espardenyes Castañer n’havien sortit a la pantalla en la pel·lícula Jamón, jamón, de Bigas Luna –calçades amb un vermell passió per Penélope Cruz–, així com en la sèrie de TV3 d’èxit internacional Polseres vermelles.
Barbie, la pel·lícula, continua en la cartellera després d’estrenar-se el 21 de juliol. A més del disseny de producció, part de l’èxit es deu a la nostàlgia que desperta la joguina de Mattel i, sobretot, a l’enfocament feminista que Greta Gerwig, la directora de la pel·lícula, hi ha sabut imprimir. Cal tenir en compte que la nina de plàstic sovint ha estat una figura controvertida per ser molt prima i una bellesa poc inclusiva. De fet, en el film ja juguen amb aquest concepte, anomenant la protagonista Barbie Estereotipada. Una autocrítica ben rebuda i que tenyeix tot de color rosa.